23948sdkhjf

Til kamp mod olieslam

Gode råd fra Tunap: Vær proaktiv og forebyg med indvendig motorrens.
Ifølge DR's forbrugermagasin, Kontant, har der været en del problemer forbundet med turboladeren. Det viser sig imidlertid, at problemet er noget mere omfattende end som så. Der er meget der bestemmer, hvordan dieselmotoren klarer sig, men forebyggelse - så som at bruge indvendig motorrens - kan være løsningen, råder firmaet Tunap.

Problemet opstår, når en del af olien bliver tilbage i bundkarret, sammen med en masse slam. Denne slam sætter sig i filtret ved oliefremførslen til turboladeren og brænder turboen af, når den stopper til. Olieslammen tilstopper systemet og kan have den konsekvens, at turboen går i stykker grundet manglende smøring. I værste fald kan den brænde af, og så hjælper det ikke meget at værkstedet monterer en ny turbo, hvis ikke man har fjernet årsagen til problemerne, påpeger teknisk chef Ole Juul Jepsen fra Tunap.

Årsagen til de dyre turbonedbrud skyldes imidlertid, at bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren, blandt andet forårsaget af for mange koldstarter og for korte ture. Hos FDM oplever man at motorskaderne skyldes et kørselsmønster, der ikke matcher til de moderne dieselmotorer, og hvad kan man så gøre ved det?

Tre hurtige råd til bilisten til at pleje dieselmotoren fra Tunap lyder:

Kør minimum 15 kilometer hver gang dieselbilen startes, og undgå så vidt muligt korte ture, hvor motoren ikke bliver driftsvarm.

Træd ikke speederen i bund de første 10 kilometer.

Vær proaktiv og forebyg med indvendig motorrens. Sidstnævnte anses som værende en effektiv måde, at forebygge problemet på. Ifølge Tunaps teknisk chef er det en metode, så man kan undgå tidlige, dyre og unødvendige udskiftnings-og reparationsomkostninger, hvor man samtidig sikrer sig en længere vedligeholdelse.

- Motorrensen modvirker at olieslammen tilstopper systemet, hvis man anvender det forebyggende. Derudover belaster det ikke motor og turbo og indeholder desuden ingen farlige opløsningsmidler, fortæller Ole Juul Jepsen, der daglig taler med værksteder, der ønsker at komme problemet til livs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078