23948sdkhjf

Ny karrosse, ny motor - ny Nissan Qashqai

En af storsælgerne i sin klasse er her i ny udgave: Nissan Qashqai, lanceret i 2008, er netop vist i den nye 2014-udgave.

Nyt er først og fremmest karrosseriet, der er længere og bredere, ligesom der er nyt under frontklappen. Ved lanceringen til februar næste år er udvalget af motorer to på benzin og to på diesel, nemlig: 1.2 DIG-T med 115 hestekræfter og 1.6 DIG-T med 150 hestekræfter samt 1.5 dCi med 110 hestekræfter og 1.6 dCi med 130 hestekræfter.

Qashqai 2014 har frit valg mellem forhjuls- og firehjulstræk, ligesom kunderne kan vælge mellem en manuel gearkasse og en ny generation gearkasse med navnet Xtronic, der er udviklet specielt til den nye generation af Qashqai. Nissan forklarer:

"Xtronic er baseret på princippet fra CVT-gearkassen, men den nye er udviklet til at give en blødere, mere naturlig køreoplevelse". Vi har endnu ikke haft lejlighed til at køre Nissan Qahsqai 2014 – men når vi kører den senere, vil vi vende tilbage med en vurdering af dette kernepunkt.

Den direkte Qashqai-konkurrent er den nye Suzuki SX4 X-Cross. Da den blev lanceret for kort tid siden, var den især bedre end Qashqai 2013 på CO2-udslip: Suzuki benzin med 120 hestekræfter udslipper 125 gram CO2 per kilometer, mens den snart gamle Qashqai udslipper 139 gram per kilometer. Den nye med ny motor er væsentligt renere og er nu nede på 129 gram. Og på diesel gør nye Nissan det endnu bedre: Den lille Suzuki-diesel udslipper 110 gram CO2 per kilometer, den nye Qashqai med mindste diesel er lige under 100 gram-muren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094