23948sdkhjf

Bilglæden er tilbage

Verdens bilfabrikker slikker stadig sårene efter finanskrisen, men på biludstillingen i Geneve i disse dage er optimismen ved at vende tilbage.
Geneve-biludstillingen, som netop er åbnet, er fortsat fuld af mange fantasi-projekter, men i år var der for første gang i mange år optimisme at spore. For der er også rigtig mange nyheder, som kommer hjem til danske forbrugere.

Vi talte med flertallet af de danske importører, og de melder alle sammen om fortrøstning – noget som de også mærkede hos deres forhandlere. Når danske Nissan forhandlere eksempelvis indregistrerer mere end 30 Juke Nismo specialbiler til 400.000 kroner, så tolker importøren det som optimisme – noget, som ikke var sket, da finanskrisen var på sit højeste.

- Vi ser fortsat et marked, hvor de små biler er bestsellere – men vores forhandlere sælger lige nu flere 208 modeller end 107 modeller, siger informationschef Hanne Sørensen fra Peugeot Danmark.

Andre importører prøver at få gang i salget af lidt større biler ved at komme med gode tilbud – så som Hyundai, der netop har lanceret en privat-leasing pris på en i40 model til 2995 kroner om måneden. Eller Toyota, der går ud med billige priser på beskatningsgrundlag på RAV4 modeller – inden man er blevet enige med fabrikken om de endelige priser.

På udstillingen er det da heller ikke segment A bilerne, der vækker opsigt – bortset fra VW Up Cross, som vil blive for dyr i Danmark. Måske på Polo-niveau, som pressechef Søs Righolt fortæller.

Hun har til gengæld stor tiltro til den nye Golf stationcar, som i design minder om en mini-Passat. Største konkurrent er måske nærmest den nye Skoda Octavia stationcar. Til gengæld er mange sikkert glade for den nye Golf GTI og diesel-pendanten Golf GTD. Selv en Golf på gas er på vej.

Alternativ energi er da også fortsat et vigtigt element på udstillingen, hvor BMW senere på året lanceret deres i3 elbil, mens plug-in hybrid bilen i8 først kommer næste år. PSA spiller ud med hybrid-luft på Citroën C3 og Peugeot 2008 – hvor trykluft betyder 45 procents reduktion af brændstoffet ved bykørsel. Men hos De Danske Bilimportører ved direktør Bent Mikkelsen kun, at regeringen har lovet ny miljørigtig bilbeskatning efter norsk model inden næste valg.

Imens kan man så købe hurtige sportsvogne uden at blive ramt af ekstra beskatning. Honda arbejder for eksempel på en Civic R, hvor eneste krav fra direktionen er, at den skal hurtigste forhjulstrukne bil på Nürburgring i Tyskland.

Men Honda er ikke alene. I Geneve viser Peugeot 208 GTI og racerbilen 208 T16, Renault viser Clio RS (det bliver debut i Danmark for RS serien), Kia viser sin nye C’eed GTI serie, Alfa har sin nye 4C, Audi sin Q3 RS, Mercedes-Benz sin A45 AMG, Seat sin sporty Leon SC – og så ekstreme Ferrari F150, Corvette Stingray og McLaren P1 super-hybrid sportsvogn med 900 hk.

Men alt er ikke sport og højt forbrug. Praktiske og rummelige Cross Over- og SUV-biler fortsætter – i Geneve blandt andet den nye SX4 Cross Over fra Suzuki, 2008 fra Peugeot, Captur fra Renault, Fiat 500L Trekking fra Fiat, SRX fra Cadillac, XC 60 fra Volvo, EcoSport fra Ford og Santa Fe fra Hyundai.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078