Venstre fortsætter med spørgsmål om skrotgrænsen
Tidligere minister spørger om 1000 mistede job.
De skal besvares inden en uge og lyder:
1) "Hvorfor mener ministeren, at det er en god ide at fastholde en reparationsgrænse på 65 procent ved biler, der bliver skadet?"
2) "Hvorfor mener ministeren, at det er en god ide, at over 1000 mekanikere, pladesmede, autolakerere og medarbejdere fra andre autofag er på dagpenge i stedet for at reparere biler, der er mere end 65 procent beskadiget?"
Rollebytning
Hans Chr. Schmidt var trafikminister i den regering, som fik vedtaget en stramning af reparationsreglen i december 2010, mens den nuværende regeringsblok var imod. Forløbet kulminerede med Marion Pedersens (V) revolte, som førte til et fradrag for sikkerhedsudstyr.
Spørgsmålet fra Hans Chr. Schmidt til Holger K. Nielsen kunne derfor drillende omformuleres: Hvorfor har du indtaget det standpunkt, som jeg har forladt?
Stadig ikke med
"Alle initiativer, der gavner beskæftigelsen, er inde i vores overvejelser, men en forhøjelse af reparationsgrænsen vurderes ikke at være blandt de initiativer, der giver det største bidrag til vækst og beskæftigelse," erklærede skatteministeren i sit seneste svar til skatteudvalgsmedlem Mads Rørvig (V).
Regeringen skal finde et flertal for "Vækstplan DK". Venstres topforhandlere havde imidlertid ikke en lempelse af reparationsreglen med til det første møde i Finansministeriet, erfarer Motor-magasinet.
D.A.F.s adm. direktør Jens Brendstrup håber, at regeringen får øje på mulighederne for værkstedsjob:
- Samtlige de andre beskæftigelsesinitiativer i pakken er væsentlig dyrere per arbejdsplads end forslaget om at hæve skrotgrænsen.