Taksatorer flytter biler
At forsikringsselskaber så direkte pådutter værksteder at reparere på en måde, som skader bilens sikkerhed, er mig ubegribeligt, skriver Thomas Krebs, SKAD, i dette indlæg.
Det er forkasteligt, at sådan noget foregår i et land som Danmark, og at en taksator på denne måde bringer bilistens liv og lemmer i fare. På baggrund af de erfaringer, vi har skabt os ved at rejse Europa tyndt, og gennem de mange input fra vores europæiske søsterorganisationer inden for AIRC International har vi lært en del om, hvordan en skade oprettes korrekt.
Så sent som i september sidste år har jeg haft møde med en Volkswagen repræsentant fra fabrikken i Wolfsburg, der gjorte opmærksom på de mange farer, der kan lure, hvis man opretter deres biler forkert - ved eksempelvis at bruge en CO2 svejser eller undlade at bruge den korrekte modstandssvejser eller MIG lodder.
Da SKAD i september 2011 afholdt et minikursus for Trygs taksatorer i korrekt skadesopretning, så tog man dette alvorligt. Derfor kan SKAD kun hilse Trygs tiltag velkommen, og vi undrer os over, at andre selskaber ingenting gør og at nogle direkte fravælger fabrikskorrekte opretninger.
Der kan jo ikke herske nogen tvivl om, at reglen er, at bilen skal afleveres i samme stand som bilen var før skaden skete. At man så direkte pådutter værksteder at reparere på en måde, som skader bilens sikkerhed, er mig ubegribeligt.
Man kan kun opfordre de taksatorer og selskaber, der mener at vide bedre, at tænke sig om en gang til.
Thomas Krebs
Direktør i brancheforeningen for karrosserioprettere i Danmark, SKAD