Find fem fejl
FØR I TIDEN kunne man med sindsro anvende en prøvelampe for at se, om der var spænding på. I dag er den lyst i band, og nu må der kun anvendes multimetre, og tilmed kun dem af god kvalitet. Men selv om målegrejet i dag er avanceret, ødelægges der på trods af det alligevel en masse bilelektronik, og fejlen er tit den såkaldte Fejl 40, altså en menneskelig fejl - i dette tilfælde den mekaniker, som fejlfinder på bilen.
FEJLENE KAN VÆRE mangeartede, men generelt skyldes det ofte en eller anden form for forkert håndtering eller måske en måling, der ikke er udført rigtigt. Nogle af fejlene skyldes ganske enkelt ukendskab, og andre er forårsaget af, at mekanikeren foretager sig noget, som han ikke skulle have gjort, lyder det fra eksperten, som inde i avisen på side 14 oplister de fem mest almindeligt forekommende fejl. Han oplyser tilmed, at i omkring 30 procent af tilfældene er der slet ingen fejl på de styringer, firmaet får sendt ind til reparation.
INGEN, HELLER IKKE branchens automekanikere, bør være blege for at se sig selv i spejlet og erkende en fejl. Det kan ganske ofte betale sig at slå koldt vand i blodet, når fejlene driller - og i det hele taget arbejde smartere. Det gælder os alle.