23948sdkhjf

Opel vender tilbage til stoftag

På Genève-udstillingen viser Opel et designstudie af den nye minibil Rocks – udsat for designernes tanker om en fritidsbil.
Det er ikke sikkert, at Opel vil sætte sit seneste designstudie på basis af Opel Adam i produktion – man vil afvente reaktionerne fra gæsterne på årets biludstilling i Genève. Officielt har den normale Opel Adam premiere midt i marts måned.

Inden udstillingen blev der vist tegninger af en bred Adam-model – men da den blev vist frem mandag før åbningen, var der virkelig bygget en Adam med bredere skærm-forøgere i plast (4 cm bredere end Adam normalt) og dertil 1,5 cm øget frihøjde, udskiftelige plast-finner i alufælgen, tågelygter formet som lyddioder, blinklys i fronten i form af gult LED-lys – og så med stof-kaleche, som Opel ikke har praktiseret siden et par generationer Corsa tilbage.

Meget af udstyret kunne sagtens ende med at komme som ekstraudstyr til glæde for Opel-forhandlerne.

Stoftag var helt almindeligt som soltag på selv store Opel biler som Kapitän i 50’erne og 60’erne – og samtidig med at man nu viser Adam Rocks med stoftag, præsenterer Opel også deres nye cabriolet Cascada – med stofkaleche, som lukkes op elektrisk på 17 sekunder – op til 50 km/t, og hvor styrtbøjlen først popper op, hvis man involveres i et uheld.

Stoftaget til Adam Rocks er udviklet i samarbejde med firmaerne Magna eller Wabasto. Det ville man ikke tale så meget om – men MCTS, der er ejet af Magna, står bag stoftaget på cabriolet-modellen Cascada.

Cascada

Cascada har klassens største bagagerum – og bagsæderyggene kan blandt andet vippes frem, så man har 750 liter bagagerum at gøre godt med – med taget oppe. Selve bagagerummet er 380 liter med kalechen oppe – og 280 liter med kalechen nede.

Bilen kan fås med anhængerkrog (aftagelig) – mest en option for de, der vil bruge en cykelholder – for trailervægten er begrænset, fortæller Andreas Häfele, der er chefingeniør på Cascada projektet.

- Den.er allerede ude hos forhandlerne i maj måned med en 1,6 liters nyudviklet benzinmotor på 170 hk - og en dieselmotor, som kendes fra andre Opel modeller på 165 hk. Billigst er 1,4 Turbo til 420.000 kroner – for 20.000 kroner får man Cosmo-udstyr og springet fra 1.4 til 1.6 er 30.000 kroner, fortæller Opel danske direktør, Thomas Bruun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078