Trafikken i København værre end nogensinde
Stockholm er højdespringer på listen over de mest trafikerede byer i Europa, men København følger godt med. Fra 2012 til 2013 er trængslen i den danske hovedstad vokset med fire procentpoint, så en typisk pendler i bil nu spilder 71 timer om året, melder TomTom.
Stockholm er stadig nordisk mester i trafikpropper og er rykket op fra en tiende- til en ottendeplads i Europa. Det betyder, at en stockholmsk bilist skal regne med at afsætte 102 timer om året til trængsel.
Betalingsring virker - i Göteborg
Samtidig med at Stockholms trafiksituation er blevet kraftigt forværret, er Göteborgs forbedret. Fra 1. januar 2013 har Göteborg indført trængselskatter, og de har givet effekt. Fra at have været den tredje mest trafikerede by i Norden er Göteborg gået ned til en niendeplads.
TomTom Traffic Index viser, at pendlere i hele verden i gennemsnit bruger otte arbejdsdage på at sidde fast i trafikken. Der er også en sammenhæng mellem et lands økonomi og trafiktæthed.
- Vi ser et tydeligt mønster, som viser, at trængslen stiger i takt med, at landenes økonomier retter sig op efter perioder med lavkonjunktur, siger Morten Flø Nielsen, dansk landechef hos TomTom. Den traditionelle måde at håndtere myldretidstrafik, for eksempel at bygge nye veje eller udvide eksisterende motorveje, har ikke vist sig at være specielt effektiv.
TomToms rapport "Traffic Index" er ifølge selskabet selv verdens mest nøjagtige barometer over trafiktæthed og trægt flydende trafik i storbyer. Indekset er unikt og er baseret på historiske, faktiske hastighedsdata fra biler, som har kørt i vejnettet i perioden.
- At forsyne bilister med opdateret trafikinformation i realtid har potentiale til at reducere omfanget af trængsel i byerne, fortsætter Morten Flø Nielsen.
Gennem årene har vi opbygget verdens største og mest præcise database over faktiske rejsetider. Når vi kombinerer denne database med vores detaljerede trafikinformation i realtid, kan vi hjælpe rejsende med at finde alternative ruter, uden om trafikkaos, og hjælpe dem med at træffe smartere beslutninger i trafikken.