23948sdkhjf

Hydraulisk hybrid til personbiler

Bosch fortsætter udviklingssamarbejdet med PSA Peugeot Citroën.
Efter den succesfulde lancering af den elektriske axle split hybrid fra Bosch i dieseldrevne køretøjer fra PSA Peugeot Citroën planlægger de to virksomheder nu sammen at udvikle et hydraulisk hybriddrev til personbiler.

Det hydrauliske system består primært af to hydraulikenheder samt de tilhørende trykakkumulatorer.

Powersplit-konceptet gør det muligt at køre bil på tre forskellige måder:

Traditionelt mekanisk, rent hydraulisk eller med en kombination af de to ting.

Forbrændingsmotoren kan således køre ved lav belastning i en mere økonomisk driftsstatus. Desuden ændres den kinetiske energi, der ellers ville gå tabt som varmeenergi, til hydraulisk energi ved opbremsning og opbevares i en trykakkumulator. Denne energi kan så bruges til bilen. Endvidere kan man starte rent hydraulisk og tilbagelægge korte strækninger uden emission.

Det giver et CO2-reduktionspotentiale på i snit 30 procent% i den nye europæiske kørecyklus og op til 45 procent i en ren bymæssig kørecyklus.

Billigt hybriddrev til kompakte biler

Principielt kan denne teknik kombineres med alle konventionelle drev. I startfasen skal konceptet anvendes i segmentet kompakte biler, men det er også velegnet til andre personbilssegmenter og lette erhvervskøretøjer i bytrafik. Med det hydraulisk-mekaniske drevsystem er resultatet et billigt, robust og servicevenligt hybriddrev, der ikke kræver speciel infrastruktur og kan anvendes over hele verden, oplyser Bosch.

Teknikken er baseret på funktionsprincipper fra hydrauliske drev som dem, der anvendes af Bosch Rexroth i stort omfang og over hele verden. Bosch og PSA ser et meget stort potentiale i at tilpasse denne teknik til brug i personbiler.

Det tætte samarbejde mellem PSA Peugeot Citroën og Bosch går helt tilbage til et udviklingssamarbejde i 2008. Som led i dette strategiske partnerskab lancerede Peugeot i 2011 3008 Hybrid4 – verdens første seriefremstillede diesel-hybrid-personbil med axle split drev. De elektriske komponenter (elmotor, ydelseselektronik og højspændingsgenerator) og den specielle tekniske konstruktion af det elektroniske stabilitetsprogram ESP, der er nødvendig til hybridkøretøjer, har PSA Peugeot Citroën udviklet i et tæt samarbejde med Bosch.

Nu fremstiller PSA også Peugeot 508 som stationcar RXH og Hybrid4 sedan samt Citroën DS5 som Hybrid4 med dette drevkoncept. Bosch leverer også komponenterne til det elektriske drev til disse modeller.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078