23948sdkhjf

Teknologien kører med os

VI GÅR EN SPÆNDENDE TID i møde – hvad enten vi vil det eller ej. Teknologiens fremskridt tårner sig op, og megen af den nye teknik får vidtrækkende konsekvenser for autobranchen. Elbiler er ingen nyhed længere, og dog. VW introducerer snart sin e-Up, der måske bliver den elektriske folkevogn til de mange, der endnu ikke har følt sig overbevist om, at en elbil er det rigtige. Måske "up-effekten" på salgssiden af den konventionelle model vil smitte af på el-søsteren, selv om denne skal koste 185.000 kroner – med en kørepris på blot 15 øre per kilometer. Vedligeholdelsesmæssigt er det nok ikke en bil, værkstederne skal vente at se særligt ofte.

EN ANDEN TEKNOLOGISK EVENT, vi skriver om i denne udgave af fagbladet, er den første førerløse bil, der har fået lov til at køre på offentlig dansk vej. At det er geodata-kortfolk, der har taget initiativet fortæller blot om, at megen af de nye bilers teknik kommer fra helt andre kanter, end vi er vant til. Det bliver spændende at følge seancen, der forhåbentlig får en lidt bedre skæbne, end da den danske bil Hope Whisper i begyndelsen af 1980’erne – under stor mediebevågenhed – kørte galt på sin jomfrutur.

UANSET DRIVMIDDEL VIL BILER altid forulykke og skulle repareres og lakeres. Autolakererne, med den store aktør pierre.dk og brancheforeningen Autobranchen Danmark i spidsen, går nu i brechen for, at forsikringsselskaberne betaler mere for arbejdet. Som man vil kunne læse bagest i bladet er der, ganske forståeligt, stor utilfredshed med, at selskaberne skummer fløden, mens der nærmest kun er surmælk tilbage til de reparatører, der skal leve af at være leverandører til forsikringsselskaber med milliardoverskud.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078