Ny brugtbil-kæde giver tre års bilgaranti
To bilforhandlere har skabt PointBiler og samarbejder med Mekonomen. 25 medlemmer af den nye forhandlerkæde forventes inden for et år.
Der blev ikke solgt biler nok hos Leif Støttrup hos Bilmessen i nordjyske Farsø, og heller ikke hos Aksel Nielsen, Mesterbiler i Haslev, da de begge var medlemmer af kæden Mesterbiler. Derfor måtte der ske noget nyt.
- Den danske bilbranche står stille. For at sælge en bil gør alle vi forhandlere det samme: Vi sætter en annonce på 3-4 forskellige medier og forventer, at kunderne henvender sig. Bilerne er ens, annoncerne er ens og priserne er ens. Derfor vil PointBiler gøre forskellen. Det har vi gjort ved at dele de op til fire år gamle brugtbiler op i tre kategorier med 1-3 års fuld garanti, som vi kalder Safety-aftale, og som er clearet med FDM, siger Leif Støttrup.
De to bilforhandlere fandt i udviklingsfasen på at placere et diskret vandmærke på fotos af udvalgte biler med ekstra kundefordele. Efterfølgende kom der eksplosivt mange forespørgsler på de vandmærkede biler. Disse tal og værdier har ført konceptet dertil, hvor det er i dag.
Siden er salget af biler i de to virksomheder tredoblet. Der gives eksempelvis også tre års garanti på selv næsten et år gamle mikrobiler. Bag det markeds-revolutionerende tiltag står et samarbejdende forsikringsselskab, som Motor-magasinet ikke kan få oplyst navnet på.
Mange interesserede
Rygtet om den nye forhandlerkæde er løbet i branchen siden starten 1. oktober, og der forhandles pt. med flere interesserede værksteder om optagelse, ligesom også med leverandører inden for finansiering og forsikring. Flere leasingselskaber har vist interesse for PointBiler. Vejhjælpen, der er en del af Safety-garantien, er via samarbejdspartneren Mekonomen og SOS Dansk Autohjælp. Mekonomen skal levere ekstraudstyr, reservedele og udstyr til værkstederne i kæden, der dog fortsat kan skilte med eget navn. Kun PointBiler-skilte bliver et krav på salgssiden.
- Vi valgte samarbejde med Mekonomen efter møder med flere grossister, fordi Mekonomen kan træffe hurtige beslutninger på vores ideer, og fordi denne grossist ikke i forvejen har en bilforhandler-kæde, siger Leif Støttrup.
Hos Mekonomen Danmark håber adm. direktør Ulla Bindzus, at samarbejdet med PointBiler kan tilføre grossisten en ny kundegruppe og give Mekonomen mulighed for at vokse på værksteder med bilsalg.
- PointBiler er en ambitiøs partner, der vil noget i Danmark, og som kan udvikle merværdi for os, siger Ulla Bindzus og understreger, at PointBiler står på egne ben, selv om der er stillet et kontor til rådighed i Odense.
Salg på tværs
PointBiler arbejder på flere nyskabende koncepter såsom blandt andet at kunne sælge biler på tværs af de tilsluttede forhandleres lagre overalt i landet via gennemsigtighed omkring bilindkøb og avancer samt kalkuler over eksempelvis klargøring og transport. It-mæssigt er der hentet hjælp hos Bilinfo. Et VIP-koncept er næsten færdigt med hentebringe-service, lånebil, bonus på værkstedsbesøg med mere. Markedsføring sker fortrinsvis på internettet og senere TV. En udvidelse af konceptet i udlandet er målet på sigt.