Biløkonomer med fokus på markedsføringskronerne
Bilforhandlerne lægger en stor del af deres markedsføringskroner i de digitale medier. Men hvad udbyttet er af de investerede kroner, og hvordan man måler effekten holdt biløkonomuddannelsen temadag om.
- Det er meget tankevækkende, at under fem procent af de fremmødte ved, hvilken effekt deres virksomheder får ud af markedsføringen, siger Mikkel Madsen fra Tørring Auto, der var en af arrangørerne, og bliver suppleret af sin medarrangør.
- Men det er vores håb, at de deltagende biløkonomer har fået både en masse stof til eftertanke og konkret input til at kunne gå tilbage i deres virksomheder og bidrage til at optimere udbyttet af deres markedsføringskroner, siger Jesper Eriksen Jensen fra Autohuset Kronsbjerg.
Fokus på online
I en workshop prøvede deltagerne at finde ud af, hvad der rent faktisk bliver gjort i virksomhederne i forhold til markedsføring og effektmåling. Efterfølgende blev der genereret en lang række ideer til, hvad man som virksomhed kan gøre for at få det maksimale ud af sit markedsføringsbudget. Dagens hovedtaler, Nikolaj Larsen, marketingchef for eBay i Danmark, fortalte om effektmåling af forhandlernes annoncer, ligesom han gav sit bud på fremtidens måde at markedsføre biler via online medier.
- Vi har hos os indført, at vi altid ser på effekten i forbindelse med vores markedsføringsaktiviteter, men det var spændende at høre nogle synspunkter på, hvordan man kan følge op på de digitale medier. Alt i alt en særdeles vellykket workshop, siger Henrik Madsen, som selv er uddannet biløkonom og i dag Ford & Fleet salgsansvarlig fra Pedersen & Nielsen.
Næste projekt for de travle biløkonomer er en studietur til Sverige, hvor de studerende på 2. årgang arrangerer en tur, hvor de studerende skal opleve den mere tunge del af bilbranchen.