23948sdkhjf

Aircon-opgave landede på parkeringspladsen

Servicering af klimaanlægget i en helikopter var en overraskende udfordring for Dometic, der forudser flere af den type opgaver.
Det var en temmelig uvant opgave inden for servicering af klimaanlæg, som bogstavelig talt landede lige foran døren hos Dometic Denmark A/S for ganske nylig.

En driftig erhvervsmand fra autobranchen med egen helikopter ville vide, om Dometic-folkene monstro kunne tjekke klimaanlægget i hans helikopter.

- Du kommer bare, lød den selvsikre tilbagemelding fra Dometic, der er landets største inden for udstyr til servicering af airconanlæg.

Få dage senere landende helikopteren – en model Eurocopter EC-120B med en rotordiameter på ti meter - på parkeringspladsen ved Dometics adresse i Taulov ved Fredericia.

- Vi var ikke et øjeblik i tvivl om, at vi nok skulle få styr på helikopterens klimaanlæg. Samtidig var det klart, at vi stod over for en anderledes udfordrende opgave, end dem vi er vant til, siger direktør Per Flensted.

Servicering med høreværn

De garvede aircon-folk fra Dometic måtte først rykke det fornødne tekniske udstyr fra værkstedet ud på parkeringspladsen. Derefter var det på med høreværnet. Helikopteren var nemlig nødt til at være tændt under serviceringen, hvilket betød en infernalsk larm fra rotorbladene.

Helikopteropgaven har dog på ingen måde skræmt aircon-folkene i Trekantområdet. Tværtimod forudser Per Flensted flere af denne type opgaver i fremtiden.

- I dag er ikke så unormalt, som det var engang, at især driftige personer råder over et lille fly eller en helikopter. Det stiller nye krav til præcis fejlfinding og korrekt servicering af klimaanlægget. For i modsætning til bilen, hvor du kan køre en lille testtur, så er det alt for dyrt at lette en helikopter eller et fly for at tjekke, om klimaanlægget fungerer, som det skal, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078