23948sdkhjf

Skoda: "Årets Bil-titlen sælger 1000 biler"

Er der overhovedet mersalg i at vinde titlen Årets Bil i Danmark? Og modsat – blokerer det for salg kun at blive nummer to og tre. Vi spørger Skoda, Mazda og Peugeot.
Tre spørgsmål til Peter Lorenzen, Skoda:

Spørgsmål 1: Hvor stor betydning har det for Skoda Danmark, at I netop har vundet titlen Årets Bil?

- Titlen har stor betydning for både mærket og for vores forhandlere. Det er en anerkendelse af de største og bekræfter, at journalisterne er enige med de mange danske familier, der siden introduktionen i 1977 har købt rigtig mange Octavia, at bilen er et rigtig godt valg.

Spørgsmål 2: Kan I omsætte sejren til et antal ekstra solgte biler?

- Det er i sagens natur svært at spå om, men løseligt estimeret vil jeg tro, at sejren vil give i størrelsesordenen plus 1000 biler.

Spørgsmål 3: Har titlen en afsmittende effekt på de øvrige Skoda-modeller?

- Ja, bestemt. Selvom titlen er givet til en bestemt model, smitter det uden tvivl af på hele brandet. Kan Skoda bygge så fin en model som Octavia, kan fabrikken med største sandsynlighed også bygge andre kapable modeller. En logik vi ofte hører fra både forhandlere og kunder.

Tre spørgsmål til Jannik Olsen, Mazda:

Spørgsmål 1: Har det overhovedet nogen betydning at blive nr. to i kåringen Årets Bil?

- Ja, det giver en masse positiv omtale at blive nr. to i så stærkt et felt.

Spørgsmål 2: Ville I kunne have omsat en sejr til et større salg – og dermed en andenplads til et antal ikke solgte biler?

- Det er umuligt at svare på. Det ville i hvert fald have givet ekstra meget opmærksomhed omkring bilen forud for introduktionen den 9. og 10. november.

Spørgsmål 3: Hvorfor tror du, at Mazda3 alligevel ikke vandt?

- Det må du spørge de fremmødte journalister om. Så vidt jeg forstår, var det et meget tæt opløb.

Tre spørgsmål til Hanne Sørensen:

Spørgsmål 1: Har det overhovedet nogen betydning at blive nr. tre i kåringen Årets Bil?

- Lige præcis i år, hvor finalen var så tæt, at det var de små marginaler, der adskilte bilerne i top tre, er en tredjeplads rigtig flot og understreger den positive stemning, der er omkring bilen.

Spørgsmål 2: Ville I kunne have omsat en sejr til et større salg – og dermed en tredjeplads til et antal ikke solgte biler?

- Der er ingen tvivl om, at en sejr bidrager positivt til en bils image, men om det kan aflæses direkte på salgslisten, er svært at vurdere. Der findes desværre ikke noget statistisk materiale, som entydigt kan dokumentere en effekt.

Spørgsmål 3: Hvorfor tror du, at din 308’er alligevel ikke vandt?

- Peugeot 308 har alle de egenskaber, der skal til for at blive Årets Bil – men det var et uhyre stærkt felt i år, hvilket også betød, at der var spænding til det sidste. Det var kun et mulehår, der adskilte 308 fra førstepladsen - og i sidste ende er der jo tale om en subjektiv vurdering fra journalisternes side, der vægter bilernes egenskaber som innovation, design, køreegenskaber osv. forskelligt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062