23948sdkhjf

Forskere anbefaler benzin-partikelfitre

De nye typer højtkomprimerede benzinmotorer udleder 1000 gange flere partikler end ældre motorer og 10 gange mere end nye dieselmotorer, viser TÜV test.
For at nedbringe CO2 mængden har bilfabrikanterne udviklet nye typer benzinmotorer, der kører meget længere på literen end hidtil. Det har bare den ulempe, at de højtkomprimerede benzinmotorer udleder omkring 1000 gange så mange partikler, herunder kræftfremkaldende, som de lidt ældre benzinmotorer. Det viser en uafhængig analyse fra den tyske forsøgsinstitution TÜV Nord. De nye benzinmotorer udleder sågar 10 gange flere partikler end nye typer dieselmotorer.

Mange iagttagere i autobranchen forventer, at de nye typer downsizede og højtydende benzinmotorer vil blive lagt i så godt som alle nye benzindrevne biler i Europa om få år.

Bilers udstødning er den største forureningskilde i de europæiske byer, og 90 procent af Europas indbyggere er udsat for et skadeligt niveau af partikelforurening, anfører den Brussel-baserede miljø-lobbygruppe Transport & Miljø.

Den gode nyhed er, at disse benzinmotor-partikler kan opsamles for blot 300-400 kroner til et filter, der ikke nedsætter brændstoføkonomien i en bil. Dette til trods vælger bilproducenterne at forhale brug af filtre ved at fremsætte manipulerende testresultater, mener T&E.

Organisationen udtaler, at luftforurening i Europa er skyld i 406.000 dødsfald årligt og koster mere end 100 millioner sygedage til et beløb mellem 330 og 940 milliarder euro årligt.

Små partikler udgør en større risiko for helbredet end større ved at kunne trænge fra lungevævet ud i blodet, hvor de transporteres rundt til kroppens organer og forårsager sygdom og død.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063