12-tal til skoletrætte Erik og Kevin
Skjern Tekniske Skole har sendt et hold på 18 nye personvognsmekanikere videre med et flot karaktergennemsnit på 9,2.
Det sagde uddannelsesleder Allan Kristiansen til 18 unge mekanikere, som Skjern Tekniske Skole fejrede ved svendeprøveafslutning, hvor deres familier og læresteder var talrigt repræsenteret.
Et flot karaktergennemsnit på 9,2 understregede hans ord om, at holdet på de 18 nye mekanikere fra Skjern Tekniske Skole kan være stolte. Ikke bare af deres fornuftige uddannelsesvalg, men også stolte af deres præstationer ved svendeprøven. Seks 12-taller, fem 10-taller, seks 7-taller og et enkelt 4-tal dokumenterer, at holdets niveau er højt.
Kedelige skolefag blev spændende
Kevin Fonnesbæk Jensen (20) fra Videbæk og Erik Fjord Christensen (25) fra Hvide Sande fik begge deres svendeprøver vurderet til karakteren 12. Kevin er i lære på autoværkstedet hos Uggerhøj Herning A/S i Tjørring, og Erik er i lære hos Autoværkstedet i Hvide Sande.
Samtidig er de typiske eksempler på skoletrætte unge, som ikke syntes, at fagene i folkeskolen sagde dem ret meget. Men som på Skjern Tekniske Skole pludselig fattede en meget stor interesse for de selvsamme skolefag. For her blev undervisningen i de før så kedelige fag koblet sammen med deres store interesse biler og motorer.
- For mig vendte det simpelthen som på en tallerken. Bare fordi undervisningen nu skulle bruges til det, som jeg interesserede mig for. Det var det, der gjorde det hele. Selv sprogundervisning blev interessant. I Hvide Sande kommer der mange tyskere. Det er ikke smart at skulle reparere deres biler, men ikke kunne snakke med dem om reparationen, siger Erik Fjord Christensen.
- Jeg har det på samme måde som Erik. Når undervisningen skal bruges til noget, der interesserer én og skal bruges i ens hverdag, så bliver det pludseligt meget sjovere og meget nemmere at følge med i undervisningen. Så vil man gerne have meget mere at vide, siger Kevin Fonnesbæk Jensen.
Interessant undervisning
De roser samtidig faglærerne på Skjern Tekniske Skole for at gøre undervisningen interessant og kan slet ikke genkende billedet, som medierne har tegnet af erhvervsskolerne som et sted med dårlig undervisning og svage elever.
Ingen af dem har planer om at forlade mekanikerfaget foreløbig til fordel for én af de rigtig mange andre jobmuligheder, som mekanikeruddannelsen åbner op for.