Særudstilling om det tyske Wirtschaftswunder
Bremen Classic Motorshow gør den tyske historie levende.
En spændende tid, fuld af afsavn, opfindelser, improvisationer og opbrudsstemning. Det afspejler sig også i særudstillingerne, hvor messens drivende kræfter har udvalgt udstillingsgenstandene i samarbejde med ejerne fra PS.Speicher: træ, blik eller kunstlæder som råmateriale, småt, nyttigt eller helt praktisk, men naturligvis også smart og brillant. Der vil være enestående køretøjer, som der kun findes to eller tre eksemplarer af i hele verden: virkelig noget for øjet for oldtimer-fans og historieinteresserede.
Som for eksempel Kleinschnittger Spezial. Paul Kleinschnittger var på markedet fra 1940 til slutningen af 1950erne med sin Spezial-model ville han bevise, at han også kunne fremstille visuelt tiltalende biler. Dette køretøj blev bygget ved hårdt, manuelt arbejde et enestående køretøj, der blev benyttet som familiebil.
Ligesom Champion Ch-2, der blev bygget i 1949 af Hermann-Holbein-Fahrzeugbau, og som byder på 6,5 hk, 248 kubikcentimeter og en tophastighed på 60 km i timen. Der blev kun bygget 11 af disse køretøjer,
- Og i dag findes der formodentlig kun to eksemplarer af Ch-2 med en kraftigere motor, siger Sascha Fillies fra PS.Speicher, som også kan fortælle en lille sjov historie om udstillingsgenstanden:
- Bilen, som bliver udstillet på Bremen Classic Motorshow, vakte i 1950 en bondekones interesse, og hun tog en prøvetur uden at have kørekort. Resultatet var, at bilen røg som en raket ind i en mødding hvilket man dog hverken kan se eller lugte i dag.
Alle har vel på et tidspunkt set en Messerschmitt KR 175-kabinescooter men hvordan man stiger ind i den på korrekt vis, det finder man kun ud af, hvis man læser betjeningsvejledningen nøje:
- Sving sædet op, drej styretøjet let mod højre, sæt højre fod i midten af køretøjet, tag plads, sæt venstre fod ind, flyt begge fødder fremad, støt først nu fra med begge hænder på de skrå rammerør, og sving sædet fremad. Sad man først i den, kunne den køre derudad med 9 hk og en tophastighed på 80 km i timen. Den viste KR 175 har haft tre ejere, er i originalstand og blev taget ud af drift i 1962.
Disse er kun nogle få af udstillingsgenstandene alene på særudstillingens areal i hal 5 er der 10 biler fra tiden under det tyske Wirtschaftswunder, og i hal 4 er der andre sjældne køretøjer. Knallerter finder man i ÖVB-arenaen, og cyklerne står i foyeren i ÖVB-arenaen.
Bremen Classic Motorshow er åben fra fredag den 31. januar til søndag den 2. februar mellem kl. 9 og 18 i alle haller i Messe Bremen. En dagsbillet koster 15 euro. Flere oplysninger på www.classicmotorshow.de.