23948sdkhjf

Et smørhul kan ligge på et hjørne

Suhr’s Auto Genbrug er vokset siden flytningen fra en sidevej til et af Amagers mest trafikerede højresving.
Det er ikke kun ejendomsmæglere, som bruger beliggenhed som den store målestok for en ejendoms værdi. Det gør indehaver af Suhrs Auto Genbrug på Amager også. For otte år siden flyttede virksomheden fra en adresse på en blind sidevej til en mindre befærdet gade til den nuværende på hjørnet af Amager Strandvej og Prags Boulevard.

Måske er navnene ikke så bekendte, men en stor del af trafikken til og fra Københavns Lufthavn og Amager Strandpark runder hjørnet, hvor en ganske pompøs, hvid bygning dominerer. Og man skulle næste tro, at Claus Molge havde betalt Københavns Kommune for indstillingen af trafiksignalet, som sikrer at næsten samtlige biler må gøre et ophold for rødt.

Så er der ikke så meget andet at lave for bilisten end at kigge på autoforretningen, som kombinerer autogenbrug, værksted og salg af spændende, brugte biler.

- Vi var seks ansatte på den tidligere adresse, nu er vi 30, så det er svært at finde noget at klage over, siger Claus Molge.

Ikke kun stedet, men også beliggenheden i København, rummer noget af svaret på Claus Molges tilfredshed.

- Vi har nok en dyrere husleje end vores kollegaer i det jyske, men her kan kunderne komme og hente varerne eller vi kan planlægge fornuftige ture og levere. Jyderne skal så godt som altid sende varerne med fragt eller postvæsen, og det er blevet rigtig dyrt.

Den indre logistik

Nu kan Suhr’s Auto Genbrug også glæde sig over at bo i et bygningsværk, som har masser af etagemeter på en relativ lille matrikel. En stor del af lageret til brugte dele kan være i den hangar-lignende tidligere fabrikshal.

Her har man midt i hallen opbygget et tre-etagers hyldesystem til biler, som venter på at blive strippet. Dem kan man nå med en gaffeltruck. Over det høje "hyldesystem" er der lagt et gulv, ligeledes til hele biler. På denne etage benytter man den gamle maskinfabriks enorme sværvægts kran, så bilerne kan stå tæt.

- Det er faktisk mere et behov for plads til ustrippede biler, vi oplever, fordi vi skal have forsikringsbiler stående i længere tid end tidligere, mens politi og forsikringsselskaber undersøger bilens sag igen og igen.

Rundt om bilhylderne er der hylder til reservedelene i seks etager. Her ligger stumperne på nær motorer og gearkasser i modelorden. Alle trækakslerne til Peugeoterne ligger samlet, alle sidespejle og så videre og ved siden af hinanden.

- Det har flere fordele. Hvis vi pludselig har for mange dele af en bestemt slags og får nogle nye, smider vi de dårligste stumper ud. Hvis et mærke på en vare skulle være faldet af, så ved vi i det mindste, hvilken model den hører til.

Og så tager sælgerne gerne en kunde med ned på lageret, så han selv kan vælge, eksempelvis hvilken dør han vil have – og det sker ganske ofte, at kunden lader sig "inspirere" til lige at tage nogle flere dele med.

Det er som at placere slik ved kasserne i supermarkedet. Det er ikke det udtryk, Claus Molge selv bruger. Han fortæller, at når en kunde kommer efter en bestemt del og får øje på eksempelvis nogle lækre sæder, så tager han lige dem med.

- Jeg mener ganske klart, at den tid en sælger bruger på at tage kunden med på lageret bliver betalt af et mersalg, siger Claus Molge.

50 procents selvbetjening

Forretningens fremgang er ikke kun beliggenhed, når alt kommer til alt.

I den gamle forretning klarede man sig med mund til øre-metoden, og medarbejderne kunne både i telefonen og på pladsen huske, om man havde den efterspurgte reservedel del i huset.

Der var kun salg til telefonkunder eller dem der mødte op.

- Det var faktisk efter pres fra medarbejderne, at vi gik over til en dataregistrering. Omkring 50 procent af varerne har kunderne selv fundet på nettet hos Autoophuggernes Fælleslager. Det frigør en masse tid, og samtidig bruger vi også registreringen internt.

Claus Molge kan godt huske, da en telefonsælger skulle ud på pladsen eller lageret for at se, om en given model stadig havde en given stump monteret. Så tilbage og runge kunden op – for derefter at få beskeden, "Nåh. Det er godt at vide. Min bils xx har en mislyd og holder nok ikke længe. Så vender jeg tilbage til den tid. Tak for hjælpen".

- Det kunne der jo let være gået 20 minutter med. Det kunne også være, at kunden i mellemtiden havde ringet til andre ophuggere.

Nu klares telefon- og personlig ekspedition af seks dedikerede mand. Det skal man være for at kunne betjene kunderne, som tit skal have hjælp til at finde den rette del.

- Vi kan ikke bruge en sælger, som er uddannet i tøjbranchen. Man skal have stor interesse i biler.

Suhr’s Auto Genbrug har udover de seks i ekspeditionen ti mand på værkstedet, to værkførere, to chauffører, tre lærlinge, to kontordamer og øvrigt på salg og lager.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125