Holbæk Kommune er helt elektrisk
Mandag den 4. februar lyder startskuddet til sidste runde af Clevers elbilprojekt Test-en-elbil i Holbæk Kommune. Projektet har været populært, og kommunen har også selv gode erfaringer med deres egne otte elbiler.
I denne runde af elbilprojektet vil Clever, i samarbejde med Seas-NVE, som de første gennemføre et projekt, der tager specifikt udgangspunkt i at forstå belastningen af elnettet, når otte elbiler på samme vej skal oplades og er tilsluttet samtidig.
Seas-NVE ejer sammen med fire andre energiselskaber Clever, og Seas-NVE ser ejerskabet som en oplagt mulighed for at udbrede kendskabet til elbiler i Danmark.
Holbæk Kommune har sparet 14,7 ton CO2
Der har været stor interesse for projektet i Holbæk, over 600 borgere har nemlig ansøgt om at køre elbil i tre måneder. I alt forventes elbilerne i Holbæ, at have tilbagelagt knap 200.000 kilometer, når projektet er afsluttet det svarer til fem gange rundt om jorden og vil medføre en CO2-besparelse på 14,7 tons alene i Holbæk.
Holbæk Kommune har selv otte elbiler i driften. Indkøbet af elbilerne er et led i kommunens strategi for mere bæredygtighed, og bilerne forventes på årsbasis at spare kommunen for en samlet CO2-udledning på 7,5 tons. Kommunen bliver dermed en af landets førende, når det gælder grøn biltransport.
- I Holbæk Kommune vil vi gerne tage ansvar for miljøet. Derfor har det også været naturligt at få flere elbiler ind i vores flåde. Indtil videre har vi otte, men jeg kan sagtens forestille mig, at vi får endnu flere de kommende år, fortæller borgmester i Holbæk Kommune Søren Kjærsgaard.
Elbilen dækker fint danskernes kørselsbehov
På landsplan har elbilerne i Test-en-elbil nu kørt 3, 3 millioner kilometer. De mange elbil-kilometer giver Clever samt Trafikstyrelsen og Energistyrelsen, der støtter forsøgsprojektet, en unik viden om elbiler og opladning, fortæller Lars Bording, adm. direktør i Cleve og fortsætter;
- Erfaringen indtil nu viser os, at elbilen fungerer rigtig godt i en dansk kontekst. Testfamilierne oplever, at elbilen er nem at betjene og passer fint til deres kørselsbehov. Faktisk siger de, at det kun er i specielle tilfælde, at den konventionelle bil bruges i testperioden, fortæller Lars Bording.