23948sdkhjf

Stabilt trailer-salg i Danmark

I dag er niveauet 30.000 indregistrerede trailere om året mod 50.000 om året i jubelårene 2005 til 2007.
Det danske trailer-salg har de sidste tre år ligget på omkring godt 30.000 trailere, og 2013 ser ud til at holde niveauet.

Det er Andreas Buhl fra Variant Påhængsvogne i Vejle, som opgør tallene.

I 2010 blev der indregistreret 31.440 trailere. Det faldt lidt i 2011 til 30.179 trailere for igen at stige en smule sidste år til 30.958 trailere.

- Tallet ser ud til at ligge stabilt på omkring 30.000 trailere, som er et typisk dansk trailermarked. Det var også niveauet i en længere periode inden de tre jubel-år, 2005-2007, hvor vi lå omkring 50.000 trailere. Men siden finanskrisen i 2008 er niveauet atter faldet til cirka 30.000 om året, fortæller Andreas Buhl.

Positiv stemning

- 2013 ser ud til at ramme nogenlunde samme niveau, og vi har ingen grund til at tro, at 2014 bliver mindre. Der er en relativt positiv stemning i branchen, konstaterer Andreas Buhl.

Det skifter lidt, hvem af de to danske fabrikker, der har overtaget: I 2010 var Thule større end Variant, i 2011 var Variant størst, og sidste år var Thule tilbage på tronen. De øvrige trailere, som dækker over 25-30 mærker, sidder på plus/minus 40 procent af markedet, oplyser han.

- Det skifter lidt, hvor trailerne bliver solgt: Fagforhandlere eller byggemarkeder, og der er en tendens til, at de helt simple trailere uden vedligeholdelse og service - efter finanskrisen og discount-bølgen - i højere grad sælges fra discount-byggemarkederne, oplyser Andreas Buhl.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078