Tunge forventninger til lettere Peugeot
Den nye Peugeot 308 er blevet 140 kilo lettere. Den skal generobre mellemklassen.
Og forventningerne er da også store til den nye lettere Peugeot i C-segmentet: Det klare mål er at sælge 2000 Peugeot 308 i Danmark i 2014, hvor Peugeot forventer, at der sælges i alt 32.000 biler i C-segmentet mod forventet 31.000 i år. Af de 32.000 biler i C-segmentet næste år forventer Peugeot, at de 22.000 er hatchback, og af dem er målet altså 2000 biler eller ni procent, oplyste PR-chef Hanne L. Sørensen ved præsentationen.
Målgruppen er unge par og singler på 30-40 år uden par samt modne par, hvor børnene er flyttet.
Peugeot lægger da heller ikke skjul på, at man efter omfattende langtids testning af utallige elementer i 308 og samlet fire millioner test-kilometer, har skelet til VW-Golfs succes i klassen, og at man eksempelvis - med meget lettere døre - har opnået den solide elegance og "rigtige" lyd, når døren let glider i.
Ifølge den danske importør har den nye 308 har de egenskaber, som efterspørges i mellemklassen. Den er kompakt, den er rummelig og har en bagagerumsvolumen på 470 liter under hattehylden. Med en længde på 4,25 meter er 308 den mest kompakte hatchback i sit segment. Den er 23 mm kortere, 47 mm lavere og 10 mm smallere end sin forgænger. For- og bagudhæng er reduceret takket været den nye EMP2 (Efficient Modular Platform) platform, som har gjort det muligt at skubbe hjulene helt ud i de fire hjørner, hvilket sikrer en rummelig kabine.
En vægtreduktion på 140 kilogram gør 308 til den letteste bil i segmentet. Grundlaget for denne vægtreduktion er den nye fleksible EMP2 platform, som i sig selv giver en besparelse på 70 kilogram.
Målet for det lange udviklingsarbejde har været en modig, intuitiv og moderne hatchback i et rent og elegant design. Og resultatet er blevet den bedste Peugeot i 30 år, fastslår ledelsen i den franske bilfabrik.
Bilen rummer det nye i-Cockpit og står med 82 g CO2/km for ny reference i klassen, når det gælder CO2-udledning.
Peugeot 308s kvalitetsniveau, som er resultatet af en ambitiøs udviklingsproces, har til formål at placere den blandt de allerbedste og afspejler Peugeots premium-strategi. Den nye 308 skal generobre mellemklassen og positioneres som et stærkt og anderledes alternativ, der er baseret på fire nøgletemaer: Effektivitet, kvalitet, køreegenskaber og design, fastslår importøren.
- Den nye Peugeot 308 har et yderst raffineret og teknologisk design, som giver et helt berettiget indtryk af styrke og kvalitet, mener Gilles Vidal, direktør for Peugeot Design, som deltog i Værløse.
308 introduceres med fem benzin- og HDi motorer, der sammen med den optimerede aerodynamik sikrer lavt brændstofforbrug og en CO2-udledning fra 93 g/km. I foråret 2014 introduceres nye teknologier, heriblandt en ny 3-cylindret turbo benzinmotor (1.2 liter e-THP) og ikke mindst de kommende BlueHDi-versioner, som gør sig bemærket med en CO2-udledning på kun 82 g/km.
Peugeot opererer med tre udstyrsversioner, Access, Active og Allure - den billigste benzinudgave i Access (1,2 VTi 82 hk) begynder ved 200.000 kroner - den dyreste diesel i Allure (1,6e-HDi 116 hk) koster 300.000 kroner.