Peugeot-optimisme i krisetider
Den danske importør satser på at blive i top 3 igen i 2013.
Herhjemme blev Peugeot således nr. 3 med 15.237 personbiler sidste år efter henholdsvis VW og Toyota. Alene i B-segmentet sikrede Peugeot sig dog en 2. plads og oplevede en stigning på godt 12 procent.
Ikke mindst Peugeot 208 har indfriet salgsforventningerne med 2642 solgte eksemplarer. Men modellen er også en europæisk succeshistorie med 221.000 solgte biler.
- Ikke kun kineserne, men også økonomerne ser 2013 som slangens år. Prognosen går på et yderligere fald i det europæiske bilsalg på 8,7 procent, mens vi i Danmark forventer et samlet salg på cirka 160.000 nye personbiler i 2013. Vi ser dog optimistisk på 2013, hvor en realistisk målsætning i Danmark er at blive i top 3, sagde informationschef Hanne Langsig Sørensen, Peugeot Danmark - K.W. Bruun Import A/S, da bilimportøren den 10. januar holdt sin traditionelle nytårskur for de danske motorjournalister i Glostrup.
- Vi har fået en fantastisk start på det nye år med op mod 15.000 besøgende til nytårskuren i første weekend i januar og næsten 500 solgte biler, fortalte hun.
Hertil kommer en ny mediestrategi, som ser ud til at bære frugt. Tracking viser således stigende "share of voice", og Peugeot er mest søgte bilmærke via Google på smartphones, oplyste hun.
- 208 er fortsat et stærkt kort nu med en 1.0 benzin version samt en række nye spændende modeller i pipeline, tilføjede Hanne Sørensen.
Det gælder således 208 GTi, som kommer til maj/juni, 2008 til juni, facelift 3008 og 5008 til september, en ny 308 til november samt RCZ R til december.
Hun oplyste, at Peugeot Danmark nu har trimmet huset, og at det også skal ske blandt forhandlerne, som der i dag er 20 færre af end året før. Der er i dag 44 rene Peugeot-forhandlere.
Varevogns fremgang
Inden for varebilerne trodser Peugeot desuden den generelle nedgang med en samlet stigning på 20 procent, og importøren er i 2012 rykket fra en 7. til en 5. plads.
- Fremgangen skyldes frugten af flere års satsning, en stigende vækstkurve siden 2006 et langt træk, et bredt varebilsprogram samt Peugeot Professional. Salget fordeler sig på alle segmenter, dog især fremgang for Expert og Partner Van, ligesom der allerede er stor interesse for 208 Van, sagde Hanne Sørensen.