Konstant salgsfremgang i USA
Forbrugerne viser positive tegn omkring bilkøb og angiver et opsving, der sandsynligvis vil smitte af på Europa.
Der er stor forskel på antal solgte nye biler hos de enkelte producenter. General Motors gik frem med godt fire procent til 2,60 millioner biler, Ford med godt fem procent til 2,24 millioner, Toyota med hele 27 procent til 2,08 millioner biler, hvilket kan skyldes en genopretning efter de mange problemer, selskabet kom ud for året før med jordskælv og oversvømmelser i Thailand, der ramte hele produktionen.
Chrysler fik en fremgang på 21 procent til 1,65 millioner biler, Honda plus 24 procent til 1,42 millioner og Nissan med 10 procent til 1,14 millioner.
Udviklingen tyder på, at forbrugerne igen har reageret positivt på trods af den ophedede økonomiske situation for den amerikanske økonomi, og udviklingen ser ud til at fortsætte i det nye år. Gode bilsalgstal er normalt er godt varsel for økonomien i USA, og det plejer traditionelt at smitte af på udviklingen her i Europa, hvor det fortsat kniber med at holde takterne i de sydeuropæiske lande.
GM har godt 19 procent af markedet i USA, mens Ford ligger på godt 15 procent.
Rekorden i årets sidste måned i 2012 blev sat af VW med et plus på ikke mindre end 35 procent, sammenlignet med samme måned året før.