Coach på malerværkstedet
Københavnske Berling Autolakering glæder sig over gode foreløbige resultater ved at hyre en coach til at forbedre kommunikationen.
Jimmy Berling havde fået øje på det nystartede coach-firma i autobranchen, Car-Ma, hvor indehaveren, Marija Zarina Müller, blandt andet gør opmærksom på sig selv ved at køre rundt i en stylet VW Beetle.
Han havde en indledende samtale for et par måneder siden, og siden har Car-Ma været i gang med et forløb, hvor det overordnede emne er kommunikation.
Processen har blandt andet omfattet en oplistning af virksomhedens processer og arbejdsgange, af svagheder og styrker samt af problemer og irritationsmomenter. Hertil kommer individuelle samtaler med de ansatte, og endnu venter MUS-samtaler og en opsamlende teamcoaching, hvor Jimmy Berling også deltager, inden forløbet afsluttes med udgangen af januar.
- Vi har ingen dybe problemer blandt medarbejderne, men alligevel er der en række små ting i dagligdagen, som jeg ikke har set. Det har været svært at sige tingene ligeud jeg har simpelthen manglet nogle værktøjer til at åbne os og snakke sammen, forklarer Jimmy Berling og peger på to små eksempler:
Det er en aftale, at den medarbejder, der står nærmest telefonen, besvarer den, så den ikke ringer for mange gange. Det følte en medarbejder var en stressfaktor, fordi han ikke er glad for at besvare telefoner og skrive eventuelle beskeder ned som følge af ordblindhed. Han er således nu fritaget.
En anden medarbejder var utilfreds med en gammel vådstøvsuger, som han ikke mente efterlod værkstedet i ordentlig nok stand ved fyraften. Resultat: En ny støvsuger er bestilt.
Et tredje eksempel er at huske at uddele ros i en travl hverdag.
Hug til lederen
- Jeg har da fået en del hug fra medarbejderne i denne proces, men det er helt ok jeg kan tåle det, bemærker Jimmy Berling, som allerede glæder sig over de foreløbige resultater af samarbejdet med Car-Ma.
- Der er sket ændringer. Internt er der sket meget, men også udadtil over for kunderne, siger Jimmy Berling, som arbejder henimod at kunne være væk fra dagligdagen på værkstedet på en tre måneders barsel om 6-7 måneder.
Ændringerne bekræfter et par af medarbejderne over for Motor-magasinet. De var ellers temmelig overraskede og i begyndelsen noget skeptiske, da Jimmy Berling pludselig lavede en aftale med en coach.
- Det havde vi ikke set komme, men det har allerede løsnet op i det indbyrdes samarbejde at få sat ord på en lang række småting i dagligdagen. Det har allerede givet en bedre stemning, fortæller de.
Kræver åbenhed
- Jimmy Berling er virkelig en pionér, og jeg synes, det er positivt, at han vælger at gøre andet end det, man plejer i denne branche. Han er modig og tør gå imod strømmen og vil virkelig sine ansatte. Det rykker virkelig, når lederen står frem og også er en del af forløbet. Han er i gang med et coachingforløb om det at være leder og danner sig via helikopterperspektivet, han får af de mange samtaler, et billede af hans firma lige nu, siger Marija Zarina Müller og tilføjer:
- Dette handler jo om at tale om de bløde værdier, sætte ord på følelser ja, det handler i bund og grund om os mennesker. Det kræver åbenhed fra både ledere og medarbejdere, ellers er det næsten lige meget vi mennesker er jo heller ikke nogle glaskugler, man kan se lige ind i. En dårlig stemning på en arbejdsplads ødelægger det ikke blot for alle mennesker, der kommer dér, internt som eksternt, men det går i sidste ende også ud over bundlinjen. Medarbejdere der føler sig påskønnet og ordenligt behandlet, vil gå dobbelt så langt for deres arbejdsplads og give den en ekstra skalle uden sure miner, når der er behov for det.
- Min fornemmeste opgave er, at virksomheden får skabt et overblik, så der kan prioriteres i dagligdagens mange gøremål og udfordringer, og man derved når sine mål hurtigere end uden min hjælp. I den proces kommer jeg udefra og kan tillade mig at stille spørgsmål ved en lang række ting i virksomheden og dens arbejdsproces. Samtidig er det opgaven at kunne sætte hak ved en stribe forslag til forandringer og forbedringer. Ellers ville det blot være snak der er også en handlingsplan, forklarer Marija Zarina Müller.
Planen omfatter således delmål, der sættes ved afslutningen af hver session af enten den enkelte person eller teamet. Det følges der op på næste gang for at se, om de enkelte delmål nu også blev nået - og hvis ikke hvorfor.
Car-Ma
Bag Car-Ma i Hellerup, som er en enkeltmandsvirksomhed, hvor passionen for biler, personlig udvikling og service er grundstenene, står Marija Zarina Müller. Med en baggrund som lærer, sælger, coach, headhunter og outplacementkonsulent kombinerer hun sine mangeårige erfaringer med mennesker samt sin viden om personlig udvikling, teambuilding, kommunikation og service.
- Der er en del mennesker, der har spurgt mig, hvorfor jeg har begrænset min kundeflade til kun at være i bilbranchen. Det er et meget bevidst valg, da jeg har fulgt en idé, som jeg fik mange år tilbage koblet med min passion for biler og "service i top". Jeg har altid haft en interesse for bilbranchen og synes, at det halter lidt med at få fokus på de mere menneskelige værdier i branchen. Min direkte og ærlige tilgang, med hjertet med hele vejen gør Car-Ma til en fokuseret og kompetent medspiller i udviklingen af virksomheder i bilbranchen, lover Marija Zarina Müller.
Mere på www.car-ma.dk