Ny Euromaster-direktør: En udfordring der tænder mig
Dækkæden Euromasters nye direktør Ove Eichler er sikker på, at han kan vende udviklingen i firmaet efter 10 år med underskud.
- Jeg tænkte, at det måtte være en udfordring, jeg kunne løse, siger Ove Eichler og forklarer, at det netop var udfordringen, der tændte ham.
Ove Eichler kom fra en stilling som kædedirektør for Super Dæk Service, som er Euromasters største konkurrent. Derfor har han et indgående kendskab til branchen og til, hvad der foregår hos konkurrenten.
For den forholdsvis nye direktør handler det om at få styr på dækkæden, der med 43 centre rundt om i Danmark fylder godt på dækmarkedet. Den Michelin-ejede kæde har dog økonomisk ikke leveret på bundlinjen, og det har mentalt sat sine spor i firmaet.
- Efter 10 år med underskud har vi ikke en vindermentalitet i organisationen. Vindermentaliteten vil vi skabe igennem små succeser. Når man har den rigtige indstilling og efterhånden får samlet på små succesoplevelser, så bliver det selvforstærkende, siger Ove Eichler.
- Jeg vil vinde og giver aldrig op, selvom det er en kamp mod alle odds. Den fighterånd vil jeg gerne have ind her, siger Ove Eichler, der har fået den kampånd igennem en fodboldkarriere på Haderslevs førstehold fra 1979-85.
Han har en god idé om, hvad der skal til for at få succes i bilbranchen. Han er uddannet cand.merc fra Aarhus Universitet og efter at have haft fokus på salg og ledelse tidligere i karrieren, blev han i 2002 ansvarlig for Würths butikskoncept med blandt andet autobranchen som målgruppe, inden han i 2011 blev kædechef hos Super Dæk Service.
- Jeg har altid været bilinteresseret og haft en interesse i miljøet omkring biler. Men det er tilfældigt, at jeg er endt i dækbranchen, siger han.
Behov for nytænkning
Efter Ove Eichler har overtaget direktørstolen har det handlet for ham om at optimere den måde, Euromaster bliver drevet på. Samtidig skal det krydres med at se på nye måder at gøre tingene på.
- Jeg har en god uddannelse som cand.merc. bag mig og erfaringen i branchen at trække på. Jeg er meget optimistisk og kan godt lide at udtænke nye måder at gøre tingene på. Det er det, det handler om for Euromaster. For selvom vi næppe kan opfinde noget helt nyt, så skal vi tænke nyt og optimere Euromaster, siger Ove Eichler.
Førhen var kæden omkostningsfikseret i jagten på et overskud, men sådan skal det ikke være i fremtiden.
- Vi skal ikke fremskynde et overskud ved at lukke ned for investeringer. Over de næste tre til fem år skal vi blive bedre til at tjene penge og få moderniseret vores centre. Men jeg håber, at man kan se markante resultater af vores arbejde om et par år, siger Ove Eichler.
Medarbejder- og kundefokus
Selvom Ove Eichler har titlen som adm. direktør, så betegner han blot sig selv "som ham der sidder ved rattet og styrer Euromaster-bilen". For at få løst den udfordring, han tog hul på for godt fem måneder siden, handler det om at få dem, der er i daglig kontakt med kunderne, til at have optimale forhold.
- Det er medarbejderne ude i centrene, der laver pengene for os. De medarbejdere skal vi passe på og hjælpe. Vi kan ikke vende Euromasters økonomi fra en kontorstol, men kun ude i centrene. Medarbejderne skal derfor uddannes og have de rigtige produkter og hjælpeudstyr, så de kan leve op til kundernes krav og give dem en god oplevelse, siger Ove Eichler.
- Det handler om at få kunden i centrum. Der kan vi forbedre en masse omkring vores personlige service og autoservicen. Men det er ikke en simpel proces at forbedre det. Det er vigtigt, vi gør tingene rigtigt, siger Ove Eichler.
Sund er lig succes
Som adm. direktør hos Euromaster har Ove Eichler fået friere rammer at arbejde under, end han havde, da han var tilknyttet Super Dæk Service. Han har siden sin tiltræden i maj fået overblik over virksomheden, og i øjeblikket er han sammen med den øvre ledelse i gang med at lægge planer og budget for, hvad der skal ske de kommende år.
- Jeg vil kalde mig selv en succes, når Euromaster er en sund virksomhed, der giver overskud og samtidig foretager de nødvendige investeringer, siger Ove Eichler og uddyber.
- Kunsten er, at hver eneste Euromaster-afdeling skal give overskud indenfor overskuelig fremtid. Her skal tages individuelle hensyn til hver enkelt afdeling og medarbejder, og vi skal forstå de udfordringer, de hver især har. Det arbejde er vi i gang med nu, siger Ove Eichler.