Uhørt angreb på Klokkerholm
Danmarks store leverandør af karrosseridele tager til genmæle på kritik fra Tryg og SKAD.
VI HAR FORSTÅELSE FOR, at en virksomhed vil gøre sig attraktiv over for en bestemt forbrugergruppe - for eksempel bilejere, der altid vil være optaget af at få de bedste reservedele til deres bil.
Men vi har ikke forståelse for, at man profilerer sig som forbrugerens talsmand og beskytter på bekostning af andre. Vi er målløse over angrebet på vores karosseridele. Det er fint nok, hvis et forsikringsselskab vil sende forbrugerne et signal om, at "her bruger vi helst originale dele", og at værkstederne ikke behøver at bruge alternative karosseridele for enhver pris, når de arbejder for et bestemt forsikringsselskab. Men det er ikke fint nok at inddrage vores navn uberettiget i dette.
Kritikken af os, Klokkerholm Karosseridele A/S, var ikke til at tage fejl af. Til gengæld haltede det med dokumentationen.
VI ER DANMARKS FØRENDE og en af Europas større leverandører af karosseridele. Heraf er en stor del såkaldte Al-dele, det vil sige dele, der er certificerede, og som modsvarer originaldele. Vi har mange varenumre på lager. Vores virksomhed har selvfølgelig en fejlprocent, men den er milevidt fra en størrelse, der berettiger til et angreb som det, vi nu bliver udsat for.
Den senest opgjorte reklamationsperiode på 12 måneder, med et salg af 208.362 stk. karosseridele i Danmark, viser, at Klokkerholm har en reklamationsprocent på 0,56 procent.
Procenten varierer svagt efter produktgruppen. Vi mener ikke, at det er en høj reklamationsprocent.
Vi kender ikke til målinger, der skulle påvise mindre styrke i vores dele. Vi har ingen reklamationer haft på stål, der, som påstået, kun skulle have halv styrke i forhold til originaldele. Vi vil meget gerne se en sådan dokumentation på problemer med vores dele. Det vil give os mulighed for at forelægge dette for de certificeringsbureauer, der netop sikrer at kvalitetskravene overholdes.
Vi undrer os over så entydig og udokumenteret kritik og vi forestiller os, at den bunder i fortiden, når vi skal søge at finde en forklaring. Fortiden må vi leve med den tid, hvor delene måske ikke passede 100 procent hver gang.
MEN VI SKAL LEVE i nutiden. I dag er A1-programmet certificeret af store internationale certificeringsbureauer som TÜV, Thatchham, Centro Zaragosa og CAPA. Det er altså overflødigt, når Tryg i artiklen i Motor-magasinet efterlyser en fælles kvalitetsstandard. Den er der allerede. De alternative A1-dele er certificerede. Så det er svært at forstå angrebet på vores produkter. De er endda billigere end de originale reservedele.
DER ER MANGE MYTER og fordomme omkring de alternative reservedele, og flere hændelser, som huskes og fortælles, er foregået i forrige århundrede. Flere og flere bruger vores reservedele, så vi mærker ikke, som påstået i artiklen, at vi har et faldende salg i Danmark. Tværtimod. Vores salg har udviklet sig positivt dette i en tid hvor antallet af bilskader, i henhold til forsikringsbranchen, er faldet fra 2011 til 2012.
Vi arbejder på at fastholde og forbedre kvalitetsniveauet på vores egne dele og ser gerne, at man kommer til os, således at vi kan få løst konkrete problemstillinger. Vi kan garantere for, at vi vil stræbe efter hele tiden at give den bedste service til alle.
Kim Weidemann, administrerende direktør
Michael Nolsøe, salgschef i Skandinavien
Rasmus Nikolajsen, salgsansvarlig i Danmark
hos Klokkerholm Karosseridele i Hjallerup