23948sdkhjf

En spinkel kæp i hjulet

I MANGE ÅR HAR frie værksteder og mærkeværksteder forstået at arbejde sammen lokalt i nogenlunde fred og fordragelighed. På trods af den egentlige konkurrence mellem de to parter. De frie værksteder køber ofte originaldele og har den anden vej af og til fået hjælp af mærkeværkstederne på forskellig vis. Men konkurrencen spidser til, og mærkeværkstederne er begyndt at vise tænder.

DET OPLEVER DE FRIE værksteder i stigende grad ved, at mærkeværkstederne desværre er begyndt at afvise de små værksteder, når mekanikere kommer kørende for at få sat flueben i lak- og rustgarantidelen på nyere kundebiler. Incitamentet og opfordringen kommer højere steds fra, idet bilimportører tilskynder deres mærkeværksteder til at stikke denne kæp i hjulet i konkurrencens hellige navn.

DET ER DER NU sat en stopper for, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har indskærpet overfor mærkedelen i autobranchen, at disse afvisninger ikke er ok. Men denne indskærpelse tager mærkedelen tilsyneladende ikke for gode varer, idet der tolkes på formuleringer og jura – med andre ord for "at sno sig", som ålen sagde, altså at prøve at sætte sig ud over givne rammer. Om denne manøvre skal lykkes, vil tiden og myndighederne vise. Vi skal herfra appellere til fairness i det pressede marked, hvor det ganske givet kan være svært ikke at få lyst til at pifte hinandens cykler, hvis kæppen i hjulet viser sig for spinkel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105