Nej til brugte mikrobiler
VW Passat er den mest solgte brugte bil i efteråret 2013, efterfulgt af Audi A6 og VW Golf. Både Volkswagen og Peugeot har tre biler på top 10, mens der blot er én enkelt japansk bil. Det er især brugte firma- og familiebiler, der er efterspørgsel på, viser tal for september og oktober fra bilauktionsvirksomheden Autocom.
- Kendetegnet er, at hvor nybilssalget fortsat er domineret af mikrobiler, så er det i højere grad den traditionelle firma- og familiebil, der er størst efterspørgsel på som brugt bil, siger Morten Holmsten, salgsdirektør hos Autocom.
På top 10-listen er der således blot en mikrobil, nemlig Peugeot 206. Resten af bilerne er større familie- eller firmabiler.
Lavere efterspørgsel på japanske biler
På Autocoms top 10-liste er der i efteråret kun en japansk bil, nemlig den populære Toyota Avensis, som indtager en ottendeplads. Morten Holmsten forklarer, hvorfor der sælges så mange flere brugte europæiske biler sammenlignet med de japanske biler:
- Japanske biler har traditionelt et ry for at være driftssikre. Toyota og de øvrige japanske mærker har fortsat et godt brugtvognsimage, men generelt er alle mærker blevet bedre. Folk går i højere grad efter design og køreglæde end efter tryghed, når de køber en brugt bil, mener Morten Holmsten.
Ifølge Autocom er en af årsagerne til, at Volkswagen og Peugeot fylder så meget i top 10, at det er to mærker, der har haft stor succes på nyvognssalget de seneste år. Dette image smitter også af på brugtvognsimaget.
Autocom oplyser, at den samlede brugtvognshandel ligger på samme niveau som i efteråret 2012.