23948sdkhjf

Minister lover penge til ladestationer for elbiler

Klima- og energiminister Martin Lidegaard er klar med offentlige kroner til ladestationer for elbiler.
Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) er klar til at bruge offentlige kroner for at leve op til EU-Kommissionens forslag om, at Danmark skal have mindst 5000 ladestationer til elbiler i 2020.

- Jeg tror, det er realistiske mål. Jeg tror, at langt de fleste vil komme fra privat, kommerciel side, men der vil selvfølgelig også være steder, hvor det offentlige skal ind og spæde lidt til, og det er vi allerede begyndt på så småt, siger Lidegaard.

Ministeren peger på, at partierne bag energiforliget netop har afsat 40 millioner kroner over de næste tre år som tilskud til den nødvendige infrastruktur for virksomheder og kommuner, som vil investere i et større antal elbiler.

Ifølge EU-Kommissionen har Danmark blot 280 ladestationer til elbiler i dag, så der er lang vej at gå, for at nå op til de 5000. Men Martin Lidegaard tror på, at private og kommercielle interesser vil gå forrest med etableringen af flere ladestationer.

- Min forventning vil være, at det bliver en selvaccelererende proces. Jo flere ladestandere der er, jo flere elbiler kommer der på markedet, og jo flere ladestandere kan det betale sig at lave. Sådan er det jo, siger Martin Lidegaard.

Forslaget fra EU-Kommissionen kommer da også på baggrund af en erkendelse af, at antallet af elbiler på de danske og europæiske veje langt fra er så stort, som politikere og elbilproducenter havde spået og håbet.

Men Martin Lidegaard roser EU-Kommissionens fortsatte satsning på elbiler. Han afviser, at elbilen har været en fiasko, og at Danmark blot putter penge i et tomt hul ved at yde penge til ladestationer.

- Jeg synes egentlig, at der er lige lovlig meget tudefjæs omkring elbiler i øjeblikket.

- Vi skal huske på, at det først er her i slutningen af 2012, at vi overhovedet har fået en infrastruktur på plads. Og jeg forstår godt, at folk ikke har haft lyst til at købe en elbil, før der var en infrastruktur.

- Det er også først i 2012, at vi har fået elbiler på markedet, som er til at betale og gode at køre i. Så jeg synes, at det er alt for tidligt at dømme elbilerne ude, siger Martin Lidegaard.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063