23948sdkhjf

Personligt fremmøde til rusteftersyn

D.A.F. har bedt en specialist i konkurrenceret om at redegøre for det nærmere indhold af den indskærpelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kom med i september.
Må et frit værksted, som en del af sin kundeservice, køre en kundebil til lak- eller rustinspektion under nybilgarantien på et mærkeværksted? Nej, sagde Opel Danmark. Sikkert ikke, siger nybilforhandlernes forening D.A.F. Og ja siger Konkurrencestyrelsen og de frie værksteders forening CAD. Det skrev Motor-magasinet i oktober og tilføjede, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammen med forbrugerombudsmanden har udarbejdet en indskærpelse om, hvordan mærkeproducenterne skal optræde i forhold til rust- og lakinspektioner under fabriksgarantier, hvilket de frie værksteders forening tolkede som en stor sejr.

D.A.F. har nu gransket reglerne hos de fremmeste jurister på området, og D.A.F. spørger nu "må forhandleren kræve personligt fremmøde til rusteftersyn?" og svarer selv: Ja, hvis følgende betingelser begge er opfyldt: 1. Forhandleren må ikke være dominerende. En virksomhed vil som tommelfingerregel være dominerende, hvis virksomheden har en markedsandel over 40 procent. 2. Beslutningen om at kræve personligt fremmøde skal være ukoordineret både i forhold til bilimportøren, i forhold til andre værksteder og i forhold til D.A.F.

Vildfarelse

- Der hersker den vildfarelse i dele af branchen, at forhandleren ikke må kræve, at kunden stiller personligt og afleverer bilen til rusteftersyn. Det er altså ikke korrekt, hvis forhandleren i øvrigt opfylder betingelserne i konkurrenceloven, som beskrevet ovenfor. Det skal her understreges, at D.A.F. ene og alene ønsker at orientere sine medlemmer korrekt om gældende regler på konkurrenceområdet. D.A.F. hverken kan eller vil blande sig i, hvilke beslutninger den enkelte forhandler/værksted træffer, udtaler Lisa Sandager Ramlow, kommunikationschef hos D.A.F.

For at være sikre på, at juraen er på plads, har D.A.F. bedt advokat Søren Zinck, der er specialist i konkurrenceret, om at redegøre for det nærmere indhold af den indskærpelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde den 24. september 2013, der netop omhandler krav om personligt fremmøde ved rustgaranti.

Advokaten vurderer, at et autoriseret værksted, der ikke er dominerende, selv kan vælge sin forretningsstrategi. Det betyder for eksempel, at et værksted efter konkurrencereglerne selv kan vælge at stille krav om, at bilens ejer er fysisk til stede ved indleveringen og afhentningen af bilen. Hvis ovenstående to betingelser er opfyldt.

Konkurrencereglerne gælder alle D.A.F.’s medlemmer.

Indskærpelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og advokat Søren Zincks notat om indskærpelsen kan begge læses i helhed på www.daf.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109