23948sdkhjf

Dacia vil mere end at være billig

Den nye Duster er klar hos forhandlerne til marts. Importøren har ventet på nye motorer og mere sikkerhed, før man turde binde an med 4-hjulstrækkeren.
Siden lanceringen i april er lavprismærket Dacia stille og roligt ved at få fodfæste i Danmark som en ærlig og billig bil, der udgør et alternativ til en brugt.

Til marts kommer Duster, som med lidt god vilje er det tætteste man kommer på en kultbil med Dacia-logo. Bilen er forhjulstrukket, men kan leveres i en 4X4-version.

Oprindelig er den robuste bil lanceret andre steder i verden i 2010, både som Renault Duster og som Dacia Duster, men den faceliftede model har blandt andet elektronisk stabilitets control (ESC) og tre ekstra airbags i forhold til den første udgave. Dertil kommer et interiør, der er fornyet og løftet i forhold til den stenalder-kabine, der prægede forgængeren.

- Først og fremmest er sikkerheden opdateret og vi er i stand til at levere bilen med helt moderne motor-teknik. De to faktorer var afgørende for, at vi introducerer bilen i Danmark, siger produktchef, Thomas Kohl, Renault Danmark.

Dacia blevet lanceret 14. april i år, og siden er der solgt omkring 1000 biler fra de 37 forhandlere i Danmark. Den mest solgte er storfamiliebilen Lodgy, og med Duster forventer importøren at salget vil øges, så man når omkring 2000 biler næste år.

- Men Duster er ikke kun en billig bil. Den har mange fans verden over takket været designet og den maskuline udstråling. Derfor vil den bidrage betydeligt til det større salg i 2014. Vi tror, at en del kunder vil vælge bilen alene på grund af udstrålingen, og ikke fordi de nødvendigvis vil spare penge i forhold til de mere etablerede mærker, vurderer Thomas Kohl.

Han er det tætteste Renault-importøren kommer på en fuldtidsansat Dacia-medarbejder og har de sidste tre måneder arbejdet med at få Dacia etableret. Thomas Kohl har tidligere været ansat hos Peugeot og senest hos Toyota Danmark og har derfor et godt kendskab til det danske marked.

Gennemprøvet teknik

Det nuværende Dacia-program består af velgennemprøvet teknik hentet fra Renault og det gælder også Duster, der dog også låner løsninger hos Nissan, idet 4-hjulstrækket er magen til det system, der sidder i blandt andet Nissan X-Trail.

Det nye interiør klæder bilen, men vælger man Dacia Duster, skal man være indstillet på, at kørestillingen er svær at få til at falde helt i hak, idet rattet kun kan justeres op og ned, og sæderne leverer en begrænset støtte. Læg dertil et sæt middelmådige køreegenskaber, der inkluderer massiv understyring og masser af krængning, og man har et billede af en bil til en lav pris, men med en rummelighed, der ikke er langt fra biler som Nissan Qashqai.

Prisskiltene komme efter alt at dømme til at begynde ved 150.000 kroner for en helt skrabet version med ældre 1,6-liters 105 hk benzinmotor. Den kan ikke udstyres med nævneværdigt udstyr, så volumenmodellen bliver noget dyrere, men under alle omstændigheder noget, der ligner omkring 70-80.000 kroner under en Qashqai.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094