23948sdkhjf

Til verdenspremierer over hele verden

Årets to sidste store biludstillinger er i gang netop nu. Både Los Angeles og Tokyo åbnede sidste uge og har åbent til og med den kommende søndag. Mange nyheder fra hjemmebane-spillerne, men overraskende er det, at også de europæiske mærker står stærkt – Porsche og Jaguar først og fremmest.
Porsche – stærkt bud på the Star of the Show

Måske er det tyske Porsche, der løber med titlen the Star of the Show på begge sider af Kloden. I hvert fald er den nye Macan, lillebror til SUV’en Cayenne, en af de virkeligt store nyheder i både Los Angeles og Tokyo. Den nye SUC, der står på teknik fra Audi Q5 er også på vej hertil; Porsche-Danmark oplyser, at nyheden introduceres i april ’14 til disse priser: Fra 1.196.107 kroner for Macan S, 1.193.307 kroner for Macan Diesel S og 1.679.307 kroner for Macan Turbo.

Jaguar F-Type Coupé – verdens smukkeste sportsvogn

Det andet stærke bud på "Star of the Show" både i Los Angeles og Tokyo er den nye Jaguar F-Type Coupé. Teknisk er der ingen forskel på den allerede præsenterede F-Type roadster og den nye Coupé, med andre ord frontmotor med 6 eller 8 cylindre og baghjulstræk. Bagklappen har form præcis som på 60’ernes E-Type Coupé. Nyheden kommer til Danmark, men priserne er endnu ikke på plads. Men for at få en antydning: Billigste åbne F-Type koster fra 1,5 millioner kroner, coupé bliver næppe billigere.

Ford Edge – ny SUV er på vej fra den blå oval

Ford gi’r den selvfølgelig gas på hjemmebanen i Los Angeles. Og Ford-Danmarks PR-ansvarlige, Lene Dahlquist forklarer:

- Ja, Ford Edge Concept og Ka Concept er som navnene siger konceptbiler. Men fabrikken bekræftet, at man har planer om at introducere Edge i Europa – altså en Truely Global car. Og det samme gælder Ka.

BMW – ny SUV, ny coupé og ny cabriolet

BMW skyder med spredehagl på begge sider af kloden på de to shows, så BMW-Danmarks Mette Lolholm bliver helt forpustet, når hun skal gennemgå de mange nyheder og deres relation til danske købere. Hun siger:

- BMW 2-serie Coupé og BMW 4-serie Cabriolet er to nyheder, der kommer til Danmark til marts. Priser endnu ikke på plads. BMW i3 og BMW i8 kommer begge til maj. Prisen på i3 er som bekendt 282.000 kroner. BMW i8 lander på godt 2,6 millioner kroner. BMW Concept X4 er en konceptbil, så lancering og priser er endnu ikke kendte.

Nissan – gensyn med Datsun 240Z

Nissan er i den grad på hjemmebane – det ser man tydeligt på standen i Tokyo. Ikke mindst konceptbil med koden IDx, der er et glædeligt gensyn med 70’er-sportsvognen Datsun 240Z. Gensynet vækker begejstring, og nogle betragter den endda som showets sande Star. Hvis den bliver alvor, bliver den en direkte konkurrent til Toyota GT86 og Subaru BRZ.

Men det stopper ikke her – også en Nismo-version af supersportsvognen GT-R har verdenspremiere. Effekt omkring 600 hestekræfter og - det siger rygtet i hvert fald - 0-100 km/t på 2,4 sekunder, altså hurtigere end 911 turbo og 458 Speciale - ja, hurtigere end hvad som helst i virkeligheden.

Mercedes – dobbelt-premiere begge steder

Både USA og Asien er vigtigste markeder for Mercedes-Benz. Så tyskerne holder dobbelt verdenspræmierer både i Tokyo og LAIAS, son nogle kalder showet i Los Angeles. De to, der vises frem for første gang er S 65 AMG og SLS AMG Final Edition. I LA er der endvidere premiere på GLA 45 AMG og Class electric drive samt AMG Vision Gran Turismo – bilen, der også er med i det nyeste Grand Turismo-spil til Play Station. Lars van het Erve, PR-ansvarlig for mærket i Danmark forklarer:

- Vi har ikke priser på plads endnu, men som udgangspunkt kommer det hele til landet… eller kan i alle fald bestilles. Altså lige med undtagelse af Play Station-bilen AMG Vision Gran Turismo…

Toyota – en bil eller måske en Segway

Toyotas stand i Tokyo flyder med nyheder, blandt andre brintbilen Toyota FCV Concept. Bilen bliver introduceret i 2015 - muligvis også i Danmark.

Anden verdenspremiere hos Toyota er FV2, hvor F står for Fun og V for vehicle. Mærkets danske pressechef, Anders Tystrup forklarer:

- FV2 er en "fremtidsbil", hvor kører og bil "smelter sammen" i et. For eksempel har bilen ikke et rat. Man styrer simpelthen bilen ved enten at læne sig til den ene eller anden side, når man ønsker at dreje og læner sig frem eller tilbage, når man vil accelerere eller bremse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093