Bilejerne får skrotafgift retur
De Danske Bilimportører på Christiansborg for at støtte miljøministerens forhøjelse.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det konservative Folkeparti truer med at stemme nej til miljøminister Ida Aukens (SF) lovforslag, fordi bilafgiftstrykket øges i og med, at det årlige miljøbidrag forhøjes med 41 kroner til 101 kroner.
- Det vil jeg ikke kommentere på anden måde end at sige, at vi støtter lovforslaget. Det er fornuftigt, fordi det bringer økonomien i orden efter de senere års stigning i skrotninger, siger adm. direktør Bent Mikkelsen efter DBIs såkaldte foretræde i miljøudvalget sammen med chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen.
- Nedsættelsen fra 1750 til 1500 kroner forrykker ikke incitamentet til at bruge ordningen. Jeg tror ikke, at der kommer færre kunder i butikken, fordi godtgørelsen bliver 250 kroner mindre, fastholder Bent Mikkelsen.
DBIs direktør, som tillige er sekretariatschef for "Miljøordning for Biler", frygter ikke uro om skrotordningen, hvis eventuelt kommende regeringspartier stemmer nej.
- Det er tilkendegivet fra ministeren, at man vil lave en revision af økonomien i ordningen om nogle år. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen vil røre ved den, hvis der til den tid viser sig at være balance, siger Bent Mikkelsen.
1,2 millioner skrotninger
Han advarer mod at ændre den velkørende ordning til en pantordning.
- Vi gjorde opmærksom på, at man ikke kan sammenligne pantordningen på øl og mineralvand. Biler holder længe cirka 17 år inden de bliver skrottet, der er ejerskifter, og der vil opstå juridiske og økonomiske problemer, når pantet skal følge med bilen, siger Bent Mikkelsen.
- Siden 2000 har ordningen givet incitament til, at bilen havnede det rigtige sted. Bilejerne har fået en fornuftig kompensation, og mere end 1,2 millioner biler til et samlet beløb på 1,5 milliarder kroner. Det er udtryk for, at ordningen bliver benyttet, slutter Bent Mikkelsen.
Dengang var den årlige opkrævning 90 kroner. Det svarer til 117 nutidskroner. Miljøbidraget blev nedsat til 60 kroner i 2002.
EU-kommissionens trussel mod Danmark om en retssag om skrotdirektivet viser sig desuden at være en udramatisk formalitet.
Det handler om gennemførelse af direktivet om udrangerede køretøjer i dansk ret. Kommissionens jurister havde ikke opdaget, at gennemførelsen er sket i en bekendtgørelse en uge før tidsfristen.