23948sdkhjf

BMW i3 - de første kilometer

Vi har netop kørt de første kilometer i BMW's første elbil, i3. Den er overraskende hurtig, der er en forbløffende lyd i kabinen og prisen- den er stort set den samme pris som for en Nissan Leaf.
Lille og kompakt. Og i øvrigt med et decideret funky udseende. Umiddelbart skulle man jo tro, at BMW's første elbil skulle have forhjulstræk. Men nej, BMW i3 har træk på de to baghjul. Hvorfor dog?

BMW skjuler ikke, at det ligger i mærkets gener, at en ægte BMW er en baghjulstrækker. Men der er også en teknisk forklaring: Allerede fra projektets start var det besluttet, at den første elbil fra München skulle være en hurtig bil. Og i3 har da også fået en effekt på hele 170 hk.

- Og hvis vi skulle have så stor effekt ned gennem forhjulene ville det hele jo gå op i burn-out, som en BMW-tekniker forklarer her præsentationen af BMW i3 i Amsterdam.

Den måske største overraskelse bag rattet i i3 er lyden i kabinen. Her er slet ikke en "tynd" lyd som i de fleste andre elbiler. Her er mere en fuldfed lyd af kvalitet, mest af alt som lyden i en moderne diesel. Altså en stille, næsten usynlig lyd af fartvinden, der passerer karrosseriet og så lyden af dæk mod asfalt - som ikke er noget særligt.

BMW i3 er så interessant af mange grunde: Først og fremmest er den jo en elbil med en stor rækkevidde. Tyskerne lover således, at man i virkelighedens verden kan køre 120 kilometer på en opladning - hvilket vores første kilometer i Holland bekræfter. Dernæst er bilen interessant for dens karrosseri, der er produceret af kulfiber. Og endelig er i3 så spændende på grund af prisen: 282.000 kroner gør den nærmest billig blandt elbiler, det er jo stort set samme pris som en Nissan Leaf.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066