BMW i3 - de første kilometer
Vi har netop kørt de første kilometer i BMW's første elbil, i3. Den er overraskende hurtig, der er en forbløffende lyd i kabinen og prisen- den er stort set den samme pris som for en Nissan Leaf.
BMW skjuler ikke, at det ligger i mærkets gener, at en ægte BMW er en baghjulstrækker. Men der er også en teknisk forklaring: Allerede fra projektets start var det besluttet, at den første elbil fra München skulle være en hurtig bil. Og i3 har da også fået en effekt på hele 170 hk.
- Og hvis vi skulle have så stor effekt ned gennem forhjulene ville det hele jo gå op i burn-out, som en BMW-tekniker forklarer her præsentationen af BMW i3 i Amsterdam.
Den måske største overraskelse bag rattet i i3 er lyden i kabinen. Her er slet ikke en "tynd" lyd som i de fleste andre elbiler. Her er mere en fuldfed lyd af kvalitet, mest af alt som lyden i en moderne diesel. Altså en stille, næsten usynlig lyd af fartvinden, der passerer karrosseriet og så lyden af dæk mod asfalt - som ikke er noget særligt.
BMW i3 er så interessant af mange grunde: Først og fremmest er den jo en elbil med en stor rækkevidde. Tyskerne lover således, at man i virkelighedens verden kan køre 120 kilometer på en opladning - hvilket vores første kilometer i Holland bekræfter. Dernæst er bilen interessant for dens karrosseri, der er produceret af kulfiber. Og endelig er i3 så spændende på grund af prisen: 282.000 kroner gør den nærmest billig blandt elbiler, det er jo stort set samme pris som en Nissan Leaf.