23948sdkhjf

Førerløs bil løs i Kolding

Biler uden én bag rattet er en realitet. Den styrer, kører og bremser ved hjælp af blandt andet can-bus.
I forbindelse med konferencen, Kortdage 2013, demonstrerede et hold forskere fra Vislab ved universitetet i Parma i Italien tirsdag 5. november for første gang nogensinde en førerløs bil på offentlig dansk vej. Indrømmet, det med opfindelser og ny teknologi, er en svær størrelse. Nogen gange kan det godt virke for abstrakt, og det med førerløse biler hører i min verden til i den kategori. Men som interviewet med professor Alberto Broggi skred frem, kom der mere og mere krop på, for han tegnede et realistisk billede af en fremtid, hvor førerløse biler engang bliver en realitet. På trods af det kunne man med god ret hævde, at det bliver aldrig en realitet. Men i dag kører vi alle gladelig i førerløse tog, flyver i store passagerfly som flyves, startes og landes med autopilot. Her er pilotens rolle reduceret til én, som kun skal kun se, om alt går rigtigt til.

Bilen kan det hele

Den førerløse bil, som er en Hyundai Sonata-personbil, styres ved hjælp af præcise GPS-data, en række kameraer, lasere og en computer, der koordinerer det hele. Bilen starter, kører og stopper af sig selv og regulerer selv sin sikkerhedsafstand til andre biler og afpasser hastigheden efter gældende hastighedsbegrænsninger.

- På universitetet i Parma er vi i alt 23 mand, der beskæftiger os med førerløse køretøjer. Vi arbejder med systemer til landbrug, entreprenør-branchen og mineindustrien, og i afdelingen for biler er vi fem mand. Projektet gik i gang ved årtusindskiftet. At det lige er blevet Hyundai, skyldes, at vi meget længe har arbejdet med udvikling for firmaet Mando i Sydkorea. Mando er en meget stor underleverandør til Kia og Hyundai, og derfor var det naturligt, at det blev et af deres mærker, fortæller Alberto Broggi.

Kører på tre niveauer

Han fortæller, at bilen principielt kører ved hjælp af teknologier som can-bus, GPS-teknologi og laser. Styretøjets funktioner styres af can-bus-signaler, og via en aktuator omsættes signalerne til fysiske styreudslag. Bremsning og acceleration styres ligeledes af can-bus og et antal aktuatorer. Bilen opererer på tre niveauer. Den skal til enhver tid sikre sig flest mulige informationer om omgivelserne. Det sørger kameraer og lasersystem for.

Forrest er der fire kameraer, to dækker siderne, i sidespejlene ser kameraer efter flettende og overhalende biler og bagtil er der to, som observerer, hvor tæt andre biler og andre genstande er på bilen. De forreste opererer parvist, for derved ses eventuelle forhindringer, fodgængere og andre biler fra to vinkler, og i kraft af, at der er to, er det med til at øge genkendeligheden og afstandsbedømmelsen. Præcist som ved vore egne øjne. Bruger vi mennesker kun et øje, mister vi afstandsbedømmelsen - det såkaldte samsyn.

Lasere sørger for at hjælpe til. Det kunne være, når der ikke er GPS-signal, som eksempelvis i en tunnel, eller hvor bygninger skygger for signalet. I praksis foregår det ved, at laserne scanner vejen, og derved holder bilen på rette kurs, og det sker uden, at farten tages af.

Beslutning og handling

Via de data, som kameraer og lasere indsamler, tager bilen populært sagt selv beslutning om, hvad den skal foretage sig. Det udmønter sig i handlinger, som er tilpasset den aktuelle situation. Er der en fodgænger, bremses der, er der rødt lys i næste kryds, tager bilen sine forholdsregler og sætter farten ned, og bremser om nødvendigt. Skal der flettes, foretager bilen sig det nødvendige ved enten at give mere gas eller sætte hastigheden ned, så en sammenfletning muliggøres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078