23948sdkhjf

Tjener gode penge på salget af små biler

Ordsproget om, at mange bække små giver en å, holder, for hos Louis Lund A/S kan man sagtens sælge små biler og samtidig tjene penge.
Salget af nye biler har aldrig været så stort som nu, men det er primært de små biler, der bliver lavet slutsedler på, og dem er der en tilsvarende elendig fortjeneste på. Alt det er Louis Lund, som er indehaver af Louis Lund Toyota i byerne Ribe, Vejen, Varde og Esbjerg, udmærket klar over. Inden han kom ind i bilbranchen, som Toyotaforhandler i hjembyen Brøns i 1994, havde han arbejdet med sit gamle fag, som var revisor, så det med tal, såvel sorte som røde, kender han alt til. Fra en beskeden start i Brøns, er der nu fire store Toyotahuse i det vest- og sydjyske område.

Opskriften på at tjene på salget af de små biler handler ifølge Louis Lund om at se sig omkring og sørge for at sælge mere end blot bilen.

- Alle kan jo i princippet sælge en bil til en kunde, men i dag handler det om langt mere, for bilsælgeren skal afkode kundens ønsker og rådgive på bedste vis. Benzin eller diesel, kørselsbehov, familiestørrelse og meget andet og sidst men ikke mindst, skal kunden føle sig i sikker havn. På længere sigt skal kunden jo også komme, når der igen skal handles bil, så det med den helt rigtige rådgivning er vigtigere end det nogensinde før har været, konstaterer Louis Lund.

Bilsalget skal stå på to gange ben

Ifølge Louis Lund er opskriften på at tjene penge på salg af små biler forholdsvis enkel. Den består af to gange tre dele. Det første er salget og alt det, som det indebærer af seriøs rådgivning. Anden del er finansieringen, men kunne også være leasing og tredje og sidste del er servicekontrakten. Får man alle disse tre dele i hus, vil der være en indtjening, og det vil vel og mærke være en indtjening over den periode, som leasing- eller servicekontrakten løber over. At man efterlever det, vidner antallet af service- og leasingkontrakter som ultimo januar 2013, henholdsvis ligger på 1300 service- og 500 leasingkontrakter fra de fire Louis Lund Toyotahuse.

- Når den første del er indarbejdet i salgslokalerne, kommer de sidste tre dele i spil: Firmaet får et langt større økonomisk råderum, bliver mere konkurrencedygtig, og da der er mange om buddet, er det et yderst vigtigt parameter. Anden grund er den simple, at vi dermed også får mulighed for at give kunderne større rabatter, og den slags siger ingen kunder nej til. Sidst, men ikke mindst, giver det firmaet større muligheder for en bedre bundlinje. Og for at få sælgerne til at trække på samme hammel, har jeg ansat to revisorer. Den ene sidder i bogholderiet, og den anden fører tilsyn med bilsalget, men det er også sådan, at de to har de samme kompetencer, og derfor kan de om nødvendigt bytte med hinanden, fortæller Louis Lund.

Kræver baggrundsviden og indblik

Sælgerne i Louis Lund arbejder nu markant anderledes end før i tiden. I dag kræver det en helt anden baggrundsviden, økonomisk overblik og kunderådgivning på en ny og anderledes måde, og den del hjælper revisoren med at få sælgerne til at forstå.

- Indrømmet, det med at sælge biler på en ny og anderledes måde, er selvfølgelig ikke bare noget, man sådan lige gør. Derfor går meget af revisorens tid med at supportere sælgerne, for det kan godt være sort snak, når man lige får det præsenteret. Vigtigheden af at sælgerne forstår de økonomiske sammenhænge skal i fokus, for de skal være herre over de komplicerede sammenhænge og forstå, hvordan tallene er skruet sammen. Først da kommer der et fornuftigt afkast af anstrengelserne. Summes det hele sammen, handler det om totaløkonomi, og det gør det også for kunden, som også vil have overblik over udgifterne til den bil, de ønsker at købe, understreger Louis Lund.

Sidste tre år har været gode

At de fælles anstrengelser er lykkedes, ses på bundlinjen hos Louis Lund A/S. Ifølge Louis Lund har de sidste tre år været koncernens absolut bedste år. Antallet af solgte biler har aldrig været større, bundlinjen er bedre, og der har været en indtjening på mellem 8-10 millioner kroner før afskrivning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062