Rekordomsætning for Liqui Moly
Danmark bliver et af motorolie- og additivproducentens vigtigste eksportmarkeder.
- Det viser, at værkstederne også kan tjene gode penge sammen med os i vanskelige tider. Denne succes kan vi også takke vores partner Auto-G for, siger Ingo Lindner, der i sin egenskab af eksportchef hos Liqui Moly er ansvarlig for Danmark.
Dermed hører Danmark nu til selskabets vigtigste afsætningsmarkeder, og det både hvad angår absolut omsætning og relativt for omsætning per bil.
- Vi er stolte af, at vi med det lille Danmark hos Liqui Moly nu spiller i den samme liga som USA, Rusland og Kina, siger Ingo Lindner.
Koncepter
Konceptet, som går ud på i praksis at sælge hele båndbredden i bilkemi fra ét sted og indbyrdes afstemt, er kommet godt ud på markedet.
- Succesopskriften består af mange elementer. Et af dem er den høje produktkvalitet, mener han.
Således har motorolierne fra Liqui Moly bilproducenternes officielle frigivelser. Et yderligere element er innovative produkter til værksteder, for eksempel dieselpartikelfilter-rensemidlet. Disse produkter bliver som det næste element samlet i koncepter.
- Vi vil ikke kun sælge produkter, men hjælpe vores kunder med at bruge dem rigtigt og fortjenstgivende, erklærer Ingo Lindner.
Derfor har Liqui Moly i Danmark sit eget team af applikationsteknikere, der giver kunderne gratis råd og hjælper dem med problemer.
Den stærke position på markedet giver ikke længere mulighed for så store spring i omsætningen som før.
Derfor søger vi at vokse videre i områderne uden for den rene automobil-forretning, forklarer Ingo Lindner. I kikkerten har selskabet erhvervskøretøjer, både og landbrugskøretøjer.
Tanklager
Liqui Moly-koncernens omsætning voksede på verdensplan 17 procent til tre milliarder kroner (400 millioner euro). En milepæl sidste år var ibrugtagningen af det nye tanklager. Den hidtil største investering i virksomhedssammenslutningens historie beløber sig til godt 60 millioner kroner (otte millioner euro).
- Uden tanklageret kunne vi ikke vokse videre i det ønskede omfang, siger Ernst Prost, daglig leder.
Kun således kan produktionen holde trit med væksten. De ti lagertanks har plads til i alt 18.000 kubikmeter råstoffer.
Væksten i eksporten viser, hvor stærkt efterspurgte råstofmængderne er. Sammenlignet med 2011 voksede omsætningen 26 procent. Denne trend skal vare ved, for Ernst Prost ser her et enormt potentiale:
- Vi sælger vores produkter i hen ved 110 lande. De hvide pletter, der endnu kan findes på landkortet, bliver klart færre.
Tyskland
I det mættede hjemmemarked Tyskland ser Liqui Moly sig konfronteret med en helt anden form for konkurrence: Her er der kun mulighed for vækst ved at fortrænge konkurrenterne. Tilsvarende vurderer direktøren omsætningsstigningen på ti procent i forhold til det foregående år som en stor succes.
- Vores store sælgerteam, der har den direkte kontakt til kunden, er vores plus, understreger Prost.
Også i det nye år vil denne mellemstore virksomhed holde sin vækstkurs. Derfor bliver for eksempel salget af produkter til motorcykler styrket og eksportforretningen udvidet.