Pressenævnet på Autobutlers side
Pålægger DAF Nyt at bringe en kendelse fra nævnet med et genmæle fra udbudssitet.
Derfor skal DAF Nyt, som omfattet af Medieansvarsloven, offentliggøre følgende i næste nummer af forhandlerorganisationens blad:
"Autobutler.dk afviser D.A.F.-kritik
To af Danmarks Automobilforhandler Forenings medlemmer har udtalt sig så negativt om autobutler.dk ApS, at det kan være krænkende. D.A.F. får kritik af Pressenævnet for ikke at give autobutler.dk mulighed for at svare på angrebene.
I artiklen Forhandlerne afviser autobutlers forretningsmodel siger to D.A.F.-medlemmer, at de værksteder, som autobutler.dk samarbejder med, ikke kan udføre arbejdet sikkerheds- og kvalitetsmæssigt forsvarligt til de oplyste priser.
Ud over at kritisere DAF Nyt har Pressenævnet derfor givet autobutler ret til at få bragt følgende:
Genmæle: De værksteder, der er tilknyttet os, skal følge FDMs reparationsaftale og kan ydermere krydse af, hvis de ønsker service efter fabriksforskrifterne. Er kvaliteten ikke i orden, har bilejerne mulighed for at give værkstedet en lav bedømmelse.
Christian Legêne, adm. direktør og partner, autobutler.dk
Hele kendelsen fra Pressenævnet kan læses på www.pressenaevnet.dk"
Fastholder mening
Motor-magasinet har tidligere omtalt sagen og trykt autobutlers genmæle på den kritiske artikel, der således nu også kan læses på Pressenævnets hjemmeside.
Overfor Pressenævnet har D.A.F., som argument, anført, at bladet er et medlemsblad, og at den kritiske artikel ikke indeholdt faktuelle oplysninger men alene en række holdningstilkendegivelser om autobutler.dks forretningsmodel, fremsat af direktører hos to bilforhandlere som medlemmer af D.A.F. Samt at bladet ikke har pligt til at "høre" andre parter eller lade dem komme til orde, hvis disse er uenige i ytringer og holdninger i bladet.
Det fik D.A.F. altså ikke medhold i af Pressenævnet. Direktør hos D.A.F., Jens Brendstrup, siger efter afgørelsen, at DAF Nyt loyalt vil efterleve kravet om at bringe den påbudte tekst i næste udgave.
- Men vi er bestemt ikke enige i afgørelsen. Vi hører dagligt eksempler på netop den fremførte kritik i bladet om, hvor galt det kan gå for kunder, der får lavet bil via udbud, fordi prisparametret tvinger kvaliteten i knæ, og fordi afgivne bud langtfra altid dækker over det, bilerne ender med at blive repareret for. Så D.A.F. tager stadig afstand fra udbuds-konceptet, siger Jens Brendstrup.
Kæmpe konsekvenser
Fra autobutler.dk siger Christian Legêne, at sådan dårlig omtale har kæmpe konsekvenser for virksomheden.
- Derfor har vi arbejdet benhårdt på at få medhold hos Pressenævnet og optaget et genmæle, da et forvrænget billede kan få stor betydning for os, siger Christian Legêne.