Henrik Fisker forlader Fisker Automotive
Den danske bildesigner har forladt sit nødlidende elbil-livsværk Fisker Automotive efter uoverensstemmelse om strategien.
I de seneste par år har bilproducenten af de elektriske super-opladningshybridbiler Fisker Karma været plaget af problemer, lige fra kvaliteten af tidlige modeller til tabet af flere hundrede uforsikrede biler i en havn under orkanen Sandy, samt konkursen af batterileverandøren A123.
Fisker har ikke sendt en bil på gaden i mere end et halvt år, og satsningen på en billigere model i familieklasse, Fisker Atlantic, er endnu ikke er blevet færdigudviklet.
Fisker Automotive-ledelsen gjorde det ifølge Automotive News klart allerede i begyndelsen af året, at den søgte kapitalindskud og havde kig på kinesiske investorer. Der er nu forlydender om, at kinesiske Zhejiang Geely, der blandt andet ejer Volvo Cars, er interesseret i at overtage Fisker Automotive.
Kapitalbehovet er blevet stort i virksomheden, efter at de amerikanske myndigheder afviste at fortsætte med at yde statsgaranterede milliardlån, idet Fisker Automotive ikke havde kunnet leve op til en aftalt milepæl. Og ikke mindst fordi, Fisker Karma er blevet bygget i Finland. Omkring 2000 biler er produceret til dato.
I Danmark står Nellemann A/S for importen af Fisker Karma.