Slangetæmmer med varme omslag
Villys Undervognsservice har ført varme rundt til tromler og slanger til Dinitrols nye varmvoks produkter, der kræver ekstra omhu i det daglige arbejde men giver gode resultater.
Heine Andersen er udlært automekaniker og har i en periode arbejdet med svejsning af stålkonstruktioner. Derfor kan han med stolthed fremvise en række varmeskabe og en sprøjteslange-rullecentral på værkstedet, som han selv har konstrueret og udarbejdet. Det er udført så flot og velfungerende, at Dinitrol-hovedkontoret gerne bruger Viborg-værkstedet som "det gode eksempel" på, hvordan et velfungerende værksted indrettes.
Far Villy på 82 år deltager stadig nogle timer om dagen i lettere opgaver, og ældste søn Allan Andersen driver Automester-værkstedet inde ved siden af.
- Dinitrol har gennem alle årene vist sig bedst at håndtere, for det er blandt andet nemmere at vaske ned og rense for skidt end andre produkter, idet vi her bruger varmt vand i stedet for blot trykluft, som andre antirustkæder nøjes med, siger Heine Andersen.
Stolte af arbejde
Værkstedet, der pt beskæftiger tre mand og sprøjter cirka 800 biler årligt, tæller mest private kunder, da erhvervskunderne ikke vil betale for den kvalitets-sprøjtning, familien Andersen står fast på at levere. For eksempel lægger Villys Undervognsservice et slidlag over hele vognbunden for at undgå kundekritik, selv om det ikke skal gøres efter forskrifterne.
- Vi er stolte af vores grønne profil, hvor vi arbejder på at udføre rustbeskyttelse på den nye klima- og miljøbevidste måde til gavn for alle. Det er vores mål, at 80 procent af vores biler rustbeskyttes med grønne produkter næsten uden opløsningsmidler, uden at det forringer kvaliteten af rustbeskyttelsen. At det ikke er 100 procent skyldes, at de sidste 20 procent er ældre biler, som kræver andre produkter, siger Heine Andersen.
Tester nye slangetyper
Med de nye Dinitrol-produkter, der er gået fra 50 procent opløsningsmiddel til 22 procent 11 procent under de nye grænseværdier - er de tykke produkter nu endnu tykkere end tidligere, og skal holdes varme og fremføres med højtryk. Derfor har Heine Andersen ført 250 bar sømløse produktslanger i isoleringsrør sammen med varmeslanger langs vægge og lofter, der har krævet mange bukninger. Et problem er, at slangerne på slangerullerne "sveder", fordi de nye sprøjteprodukter trænger gennem slangematerialet. Derfor tester værkstedet netop nu nye typer slanger. Varmeapparater og dypkogere i varmekasser med produkttønderne er også tilføjet.
- Også de tyndtflydende produkter tørrer hurtigere op og bliver nu som honning natten over. Vi behandler altid bilerne over to dage. Derfor er det vigtigt, at vi tager løbere straks, fordi de nu tager dobbelt så lang tid at fjerne som tidligere, fortæller Heine Andersen. Han kan se, at slidlag med de nye produkter er stærkere end med de gamle produkter.