Maner autorust skrøner i jorden
"Det er en udbredt opfattelse, at kvaliteten i nye biler er så høj, at rustbeskyttelse ikke længere er nødvendig. En stor nordisk undersøgelse viser det stik modsatte. Reklametrommernes buldren om galvanisering m.v. overdøver totalt den kendsgerning, at bilfabrikkerne i dag bruger langt mindre rustbeskyttelse end nødvendigt. Hele den danske motorpresse anbefaler kraftigt danske bilejere at rustbeskytte deres biler.
Biler fremstilles af stålplader, som er galvaniseret, inden karosseriet bearbejdes. Galvaniseringen brændes væk ved svejsning og forringes, hvor pladerne ombukkes. Der er over 1000 punktsvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer. Til sammenligning er autolak cirka 90 mikrometer. Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år.
Olie og voks uden galvanisering er bedre til rustbeskyttelse end galvanisering alene (dokumenteret i KI-rapporten 1997) Olie og voks bevarer sin smidighed og indtrængningsevne.
Galvanisering alene er simpelthen ikke nok. Rusten sover aldrig i det danske klima, hvor vintertemperaturer på +/- 3 grader danner meget kondensvand i bilens hulrum med rustdannelse og gennemtæring til følge."
Det er et krav i Anti-Rust Ringen, at medlemmerne skal anvende produkter, der opfylder de svenske SIS-normer samt behandle efter ML-metoden. Endnu har Anti-Rust Ringen aldrig oplevet rustskader, der er videregivet til DTI eller anden uvildig instans på grund af uenighed med kunder.