23948sdkhjf

Sydafrikanere henter inspiration på Amager

En Volkswagen-delegation havde taget den lange tur fra Johannesburg til Amager for at se på det nye koncept Direct Express, der skal udfordre discount-værkstederne på små reparationer.
Der var mange aha-oplevelser, da Volkswagens Direct Express på Amager fik Sydafrikansk besøg. De havde taget den lange tur for at indhente erfaringer og inspiration hos den nye amarkanske afdeling af Volkswagens satsning Direct Express. De er typisk 30 procent billigere og saster på at lave værkstedsopgaver, der kan udføres på omkring en time. Menukortet for kunderne handler mest om reparationer af bremseklodser og -skiver samt olie- og batteriskift, og her skal konceptet tage kampen op med de billigere værkstedskæder. og er målrettet mod kunder med biler, der er over fem år gamle.

Direct Express skal også indføres i Sydafrika, og derfor er Volkswagen-delegationen kommet til Danmark, for at se, hvordan afdelingen på Amager forsøger at få fat i målgruppen, som er VW-ejere med biler, der er over fem år gamle.

- Vi tager mange ting med herfra, som den måde de gjort det simpelt for kunderne at danne sig et overblik over priserne med menukortet. Derudover er deres reklamemateriale meget simpelt og alligevel yderst effektivt. Og så giver det god mening at tilbydedækskift og –hotel på værkstedet for at gøre det til en holdbar forretningsmodel. Det er nogle af de gode indtryk, vi har fået her, siger Marion Harris, eftermarkedschef for Volkswagen Sydafrika.

Den første danske Direct Express åbnede i Odense i 2011, og afdelingen på Amager blev åbnet for nylig. Dagen før besøget i Danmark besøgte de et Direct Express-værksted i tyske Dortmund. Dagen efter det danske besøg kører sydafrikanerne til Malmø, inden et besøg på et værksted i London afslutter inspirationsturen.

- Udseendet på dette værksted og den måde, de har bygget det op med reklamer og informationer er det bedst, af dem vi har set indtil videre. Konceptet er vi meget begjestret over. Vi ser meget potentiale i det, siger Marion Harris.

Hjemme i Sydafrika er de først lige begyndt at se på konceptet, og de indsamler nu erfaringer fra andre lande. Forude ligger der en del arbejde, og Marion Harris forventer at åbne den første Direct Express-forretning indenfor det næste år.

Dansk stolthed

Selve besøget varede lidt over en time, og hos den danske Volkswagen-afdeling var der glæde over at vise de nye faciliteter frem.

- Vi er stolte over at vise vores faciliteter frem. Vi har arbejdet hårdt på projektet i lang tid, og vi er forventningsfulde. Det er vores lille baby i et forretningsområde, som ligger lidt uopdyrket hen for os. Når der kommer folk så langt væk fra for at se det, så er det en ære. Vi rejser selv meget rundt og ser, hvor de andre lande er dygtige. Så nu er vi glade for, at det er Danmark der kan få lov til at vise noget af det, vi har lavet. Fabrikken har peget på Danmark og sagt "Der kan I tage op, der har de lavet noget, der er godt". Det gør, at det er noget, man kan være stolt af, siger Mogens Christiansen, eftermarkedschef hos VW Danmark, der allerede også har haft andre lande på besøg for at vise Direct Express-faciliteterne frem, og det sydafrikanske besøg er næppe det sidste.

- Vi har forsøgt at svare på nogle af de spørgsmål, vi selv stod med, da vi startede her i Danmark, hvor vi også var ude af samle erfaringer, siger Mogens Christiansen.

Stadig nyt for Danmark

Selvom andre lande kommer til Danmark for at indsamle erfaringer, så er konceptet stadig i sin begyndelsesfase herhjemme.

- Direct Express har fået en rigtig god modtagelse. Det er stadig nyt, og derfor er det for tidligt at sige, hvordan det vil gå. Vi kører meget hårdt på med markedsføring, og der er allerede godt gang i værkstedet, siger Mogens Christiansen.

Endnu har han ikke selv hørt noget fra konkurrenterne, men han tror, at de holder øje med den over hegnet.

- De venter nok lige og ser, hvad det er, vi har gang i. Vi mener jo, at Volkswagen-bilerne hører til her, da vi har den software, teknik, mekanikere, der er bedst til at håndtere dem, siger Mogens Christiansen, eftermarkedschef for Volkswagen Danmark.

Sydafrikanerne var meget imponeret over afdelingen på Amager, og de overvejer at kopiere størstedelen af udseendet til Sydafrikas første Direct Express.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093