Faxen fungerer stadig
22 år efter Engrosfaxen første gang blev sendt, udkommer den stadig alle hverdage og informerer bilforhandlere om, hvilke engrosbiler der er til salg. Og det sker stadig også på fax.
- Vi annoncerer cirka 60 biler dagligt. Derudover bringes det samlede antal op på 100 med jobannoncer samt øvrige tilbud med alt fra tyske prøveplader til dyser. Folk i autobranchen sætter pris på vores service og kvalitet, siger David Mørch Knudsen.
Et abonnement på Engrosfacen løber tre måneder ad gangen. Der er i øjeblikket 2500, der modtager Engrosfaxen, og det tal har ligget forholdsvis fast i mange år. De tæller autoriserede forhandlere, store brugtvognsforhandlere, udlejnings- og leasingfirmaer samt store eksportfirmaer.
- Jeg håndterer alle annoncer personligt. Annoncørerne har mulighed for at indsende data via mail, fax, per telefon eller via Engrosfaxens program. Men jeg nærlæser og retter dem altid igennem og sikrer derved, at alle relevante oplysninger kommer med. Mangler der noget, så ringer jeg op og får fat i den manglende information, siger David Mørch Knudsen.
En fremtid uden fax
Engrosfaxen bliver hovedsageligt udsendt på mail i dag. Men der bliver stadig udsendt omkring 200 styk på den gammeldags måde, altså via fax. Og der er en grund til, at det stadig sker.
- Vi har lavet en rundspørge, og det vigtigste for vores kunder er, at annoncerne er let tilgængelige. At Engrosfaxen ikke er blevet ændret, er fordi kunderne kan lide produktet og den personlige service, siger David Mørch Knudsen.
Moderne konkurrent
Men det bliver dog ikke ved med at være sådan. Der er fra 1. oktober kommer mere konkurrence på engrosbilsmarkedet, hvor firmaet AutoProff har meldt sig på banen med en løsning, hvor størstedelen kan styres på en smartphone. Den gamle fax frygter dog ikke den nymoderne konkurrent.
- Vi har et produkt nu, som vi har en fremtidsplan for. Hvor hurtigt den nye plan bliver udført afhænger af kunderne. At AutoProff er startet ændrer ikke noget hos os. Det er sundt med konkurrence, men vi frygter dem ikke, siger Rasmus Krath, chef for Engrosfaxen og Bilbasen auktion, som er ejet af eBay i Skandinavien, og fortsætter.
- I eBay-koncernen er vi ikke bange for den teknologiske udvikling, og vi er klar til at udnytte den. Engrosfaxen er strategisk vigtigt for os, som vi gerne vil udvikle på de platforme, som vores kunder bruger. I fremtiden vil vi stadig være førende på engrosmarkedet og det fortrukne sted at sælge og købe engrosbiler. Men det skal ikke være på bekostning af vores kerneværdier med service og kvalitet, siger Rasmus Krath.
1. november fylder Engrosfaxen altså 22 år, og selv om faxen snart er fortid til fordel for nye platforme, vil navnet ikke ændre sig i fremtiden.
- Navnet er en vigtig del af Engrosfaxen, og det ændrer vi ikke, fastslår David Mørch Knudsen.