23948sdkhjf

Indsugningsventilen altid åben hos MCS

Specialisten i motor-renoveringer, Midtjysk Cylinder Service, har masser at lave i krisetider og kan mærke lukningen af Carl Christensen-værkstedet i Aarhus for nylig.
Specialværktøjet hænger sirligt og rengjort på tavlerne, og rundt om på værkstedet er flere af de syv mekanikere hos Midtjysk Cylinder Service i Viborg i gang med renovering af motorer, da Motor-magasinet kommer på besøg. Der er nok at lave for specialværkstedet, hvis opgaver er fordelt fifty-fifty på personvogne og på store motorer til lastbiler, landbrugsmaskiner og industri.

- Jeg har været med under tre kriser, og hver gang har vi måttet ansætte en ny mand, fordi arbejdsmængden er øget. Vi har lige føjet endnu en plansliber-maskine til de tre øvrige, fordi vi også kan mærke, at vores tidligere konkurrent i Aarhus, Carl Christensen, for nylig lukkede ned, så vi får mere arbejde fra nye kunder, siger afdelingschef i MCS, Egon H. Jensen.

Foruden de syv mekanikere, hvoraf den ene reelt er maskinarbejder, er der to lagerfolk og en bogholder ansat. MCS er ejet af Esbjerg Cylinder Service, så der er et naturligt samarbejde mellem de to afdelinger, også omkring lagerføring, turbo-renovering, salg af reservedele samt den specielle niche-operation thermisk pulverstøbning for kunder fra hele Danmark. Her lægges et pulver-metallag under tryk på en slidt aksel, som herefter slibes præcist til inden for tolerancen – hvilket kræver stor erfaring, da akslernes forskelligartede legeringer opfører sig forskelligt under udførelsen. MCS er således autoriseret Castolin-operatør, idet pulver og teknik stammer fra schweiziske Castolin.

Samtidig er Midtjysk Cylinder Service importør af reservedele fra OE-producenterne Kolbenschmidt, Mahle, Federal Mogul og Victor Reinz med salg til værksteder og dag til dag-levering.

Også for autoriserede

- Vi er nok dem, der laver flest motorer i Danmark. Og vi er dermed underleverandør til mange værksteder og laver reparationer, der kræver dyrt specialværktøj. Vi udfører også arbejde for autoriserede lastbilværksteder, idet mange vognmænd leaser køretøjer i dag og derfor skal benytte mærkeværkstederne. Især reparerer vi på lastbiler med dyrere opbygninger, som vognmændene gerne beholder længe. Og så kører vi ud og fræser foringssæder ude hos kunden.

- Både værksteder og private kommer ofte til os, når de har prøvet alt andet først. For eksempel blev vi ringet op om en VW Transporter med fastbrændte gløderør, som værkstedet havde prøvet at få ud. Det er et af vores specialer. Men reelt arbejder vi "fra hånden i munden", fordi vi jo ikke udfører planlagte serviceopgaver i en ordrebog. Så nogle gange pukler vi med overarbejde - for det kan kun gå for langsomt, når køretøjerne havarerer, siger Leif Madsen, lagerchef hos MCS.

Små og store motorer

Specialværkstedet er faktisk også begyndt at få de trecylindrede topstykker ind fra strømmen af solgte mikrobiler, selv om nogle kalder de billige biler "køb og smid væk". Og så bliver MCS brugt af forsikringsselskaber i tvister om, hvorvidt motorer er havareret akut eller på grund af misligholdelse. Desuden er der af og til renovering af veteranbiler og -lastbiler. MCS renoverer desuden lagertruck-motorer på gas eller diesel, samt skibsmotorer på 11 til 16 liter V8, hvor virksomheden indgår i et større europæisk reservedels-netværk. Der bliver solgt og renoveret rigtig mange turboer til alle slags køretøjer.

- Men vi kan stadig ikke på forhånd vide, præcis hvordan en motor ser ud indeni, før vi får den skilt ad - heller ikke med det nye digitale motorregister og typenumre. Ventiltykkelsen på tilsyneladende ens personbiler kan være seks eller syv millimeter, og ventilsæderne være 30 eller 45 grader. Så vi er også glade for samarbejdet med autobranchens grossister og de daglige leverancer her til specialværkstedet, der netop har fejret 25 års jubilæum, siger Egon H. Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078