Der er miljø og sparede kroner i gas-biler
Op til en krone literen sparet for vognmænd melder HMN Naturgas, der beder om fremme af gas på markedsvilkår frem for kunstigt åndedræt via afgiftsnedsættelser.
Men også fra Danmarks største leverandør af naturgas, HMN Naturgas, lød der opfordrende toner til vognmænd og privatpersoner om at tænke i at købe biler til gas, der kan være CO2-neutralt biogas produceret af affaldsstoffer såsom især gylle.
Meldingen fra HMN Naturgas administrerende direktør Susanne Juhl er, at der er cirka en krone at spare per kørt kilometer i forhold til diesel for vognmænd med busser og lastbiler. Økonomien siger pt. 3,6 kroner per liter i spænd mellem de to brændstofformer, og gassen bliver billigere på sigt, er vurderingen. Motoreffektiviteten ligger 10 procent under for gas, hvilket vil udjævne sig teknologisk, serviceomkostninger er 20 øre mere pt., og anskaffelsesprisen plus 200.000-300.000 kroner for et tungt køretøj, hvilket Eurolov 6 vil indsnævre, var Susanne Juhls melding ud fra en række driftsforsøg i Danmark og de øvrige nordiske erfaringer..
Vil ikke hjælpes
HMN Naturgas har så stor tiltro til natur- og biogassens muligheder for at slå igennem på kommercielle vilkår i transportsektoren, at selskabet fraråder politikerne at hjælpe naturgassen på vej med midlertidige afgiftslettelser.
- Vi mener ikke, at man skal sidde med hænderne i skødet og vente på hjælp fra Christiansborg. Naturgas kan sagtens slå igennem for lastbiler og busser på de nuværende kommercielle vilkår, siger Susanne Juhl til fagbladet Ingeniøren.
Den danske naturgas-sværvægter korrekser dermed det mindre Naturgas Fyn, som mener, at naturgas ikke kan slå igennem i tung transport, med mindre politikerne lemper de skyhøje brændstofafgifter på naturgas, sammenlignet med vores nabolande.
- Jeg foretrækker, at politikerne afholder sig fra at etablere midlertidige afgiftslempelser, der vil skabe usikkerhed om vilkårene for gas på lidt længere sigt. Lad naturgassen slå igennem på almindelige kommercielle vilkår, så transportvirksomhederne har fuld klarhed over situationen flere år frem i tiden, siger Susanne Juhl.
Hos HMN mener man, at den seneste tids faldende naturgaspris har gjort en stor del af arbejdet. For i den samme periode har dieselprisen bevæget sig opad.
Tjent hurtigt hjem
Den ekstra udgift til indkøb af en bus eller lastbil med gasmotor vil typisk være tjent hjem på cirka to år. Så selv med det nuværende afgiftsniveau er det en god forretning for en vognmand at skifte diesellastbilen ud med en gaslastbil, siger Susanne Juhl.
HMN Naturgas er i dialog med transportfirmaer, regionale trafikselskaber og andre virksomheder med store flåder af lastbiler, der har stor fokus på driftspålidelighed og økonomi.
- De kaster sig naturligvis ikke over et nyt drivmiddel, før end de er helt sikre på, at driftspålideligheden er mindst lige så høj som på diesel. De tænker sig naturligvis godt om. Men der skal nok komme hul på bylden, og så går det stærkt, siger Susanne Juhl til Ingeniøren.
Naturgasselskabet tilbyder at etablere de gasfyldestationer, som virksomhederne har behov for. Samt en fastprisaftale på naturgassen, som giver sikkerhed for investeringen flere år frem i tiden. Det nye energiforlig har netop afsat 20 millioner kroner til udbredelse af gasfyldestationer i Danmark, der også kan bruges af personvognsparken.
Naturgas Fyn tvivler på HMN Naturgas tal og ønsker at granske sagen yderligere.