23948sdkhjf

Bilforhandlere bør ikke oplyse provision

Bilbranchen om oplysningspligt ved finansiering af bil.
Igen har Politiken haft en artikel om finansiering af bilkøb, og om hvorvidt forbrugerne modtager tilstrækkelige oplysninger i den forbindelse. I artiklen "Bilforhanleres lånetilbud skal undersøges" den 7. oktober fremgår det, at bilforhandlerne kan skjule, hvor meget de tjener på at formidle lånet, da de ikke behøver at give de samme oplysninger, som bankerne skal, når de yder lån. På denne baggrund udtaler John Norden fra Mybanker i artiklen, at forbrugerne forhindres i at forhandle sig til et billigt billån, da forbrugeren ikke kan gennemskue, hvad der er til forhandling.

John Nordens udtalelse i Politiken kommer efter, at Forbrugerombudsmanden i en forhåndsbesked har udtalt, at det ikke er hans opfattelse, at skiltningsbekendtgørelsen stiller krav om, at de enkelte omkostningstyper, der indgår i beregningen af ÅOP'et, skal oplyses. Dermed har forhandlerne heller ikke pligt til at oplyse, hvad de tjener på at formidle finansieringen til forbrugeren.

Det er nye er, at der nu er politisk vilje til at se på reglerne og i den forbindelse på, om forbrugerne skal have oplyst, hvad forhandlerne tjener på deres formidling af lånene, oplyser Bilbranchen.

Bilbranchen er af den opfattelse, at bilforhandleren ikke skal oplyse, hvad de får i provision for at formidle lånet.

- Vi mener, at vi i forvejen har et godt sammenligningsredskab i ÅOP, som forbrugerne kan anvende, når de er på udkig efter finansiering i forbindelse med bilkøb. Endvidere mener Bilbranchen ikke, at bilforhandlerne kan sammenlignes med bankerne, da bilforhandlerne, modsat bankerne, alene formidler lånet for finansieringsselskaberne. Følger man John Nordens tankegang fuldt ud, burde alle erhvervsdrivende pålægges at oplyse avancen på alle varer til salg, hvilket er helt urealistisk, udtaler Stine Laursen, juridisk konsulent i Bilbranchen.

- Endelig må Bilbranchen påpege, at det kan fjerne bilforhandlernes mulighed for at forhandle en god pris hjem, hvis deres fortjeneste på formidlingen blev offentlig tilgængelig, idet naboen altid ville kræve den samme gode pris. Dermed ville der blive tale om standardpriser til skade for konkurrencen, tilføjer hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094