Indehaveruddannelse for mester
Hos AutoMester har der altid været stor fokus på efteruddannelse. Generelt har det primært været på det fagtekniske område - men det seneste halvandet års tid har der også været speciel fokus på selve driften af værkstedet og ledelse af medarbejderne.
- Men fagteknisk viden alene gør det ikke - og derfor tog vi for et par år siden initiativ til at lave vores egne indehaveruddannelser, der modsat de tekniske kurser går i dybden med selve driften af forretningen. Indehaverne lærer om ledelsesbegreber, motivation og kommunikation, som alle er vigtige værktøjer for en leder. Og det er lige præcis det de er - ledere. Mange af vores værksteder er startet op med, at "mester selv" gik og skruede i biler, siger han og tilføjer:
- Efterhånden som tiden gik, blev værkstedet større - fik ansat lærlinge og svende, pladesmede, klargøringsfolk, værkførere, bogholdere og andet administrationspersonale. Så fra at gå som "alene-mekaniker" er de blevet ledere med tiden, uden at tænke nærmere over det. Derfor vil vi gerne hjælpe dem til at få nogle værktøjer, der kan styrke dem i deres ledelse af medarbejderne. Ved at de får fokus på motivationen af medarbejderne, opnår medarbejderne en større arbejdsglæde på værkstedet, som igen smitter positivt af på dialogen med kunderne.
- Under uddannelsesforløbet arbejdes der med hele værdikæden i forretningen. Så udover de personlige kompetencer og medarbejderne arbejdes der også med værkstedet som helhed. Hvordan får man en øget indtjening og mere ud af den sidst tjente krone? Det er fantastisk at opleve indehaverne, når de får øjnene op for disse nye redskaber, og de rent faktisk kan se og måle effekten på deres eget værksted. De laver i forløbet selv handlingsplaner over deres forretning, som vi så også kan bruge aktivt når vi besøger dem, siger Tommy Stuckert.
En tredjedel
AutoMester har nu otte hold i gang med indehaveruddannelsen, og i april starter yderligere to hold op og igen to til efteråret. Så med udgangen af 2013 vil en tredjedel af kædens knap 440 medlemmer have været "forbi" uddannelsen.
- Vi får utroligt positive tilbagemeldinger på disse kurser fra vores værksteder, som fra gang til gang udfylder evalueringsskemaer, så vi hele tiden kan følge med i tilfredsheden, tilføjer Tommy Stuckert.
Det første hold har netop afsluttet det fjerde og sidste modul i FTZ Akademiets lokaler i Odense, som forestår uddannelsen i samarbejde med konsulentfirmaet Comentor. Og ønskerne fra de første graduanter lyder, at de fremover gerne vil have opfølgningskurser, så de hele tiden har fokus på deres handlingsplan og udvikling. Uddannelserne foregår på flere lokationer i landet.