23948sdkhjf

VW e-up klar til lydløs el-kamp i Danmark

Volkswagen e-up er i slutningen af november på plads hos seks danske forhandlere. Den gennemførte elbil bliver dog holdt tilbage af teknologien.
Trenden hos bilproducenter er blevet helt elektronisk. Den udvikling tilslutter Volkswagen sig i slutningen af november, når den nye e-up bliver lanceret i Danmark.

Volkswagen arbejder hen mod i 2018 at blive den mest miljørigtige bilproducent, og her er e-Up og Danmark et vigtigt led i den strategi. Danmark er blevet udvalgt som et af hovedmarkederne for elbilen, og dermed satses der ekstra på at få den lille, tyske bil til at sælge godt nord for grænsen, lød det da bilen blev præsenteret for pressen ved i den store, nye VW-forretning på Banevingen i København

- Vi forventer, at målgruppen for elbiler udvider sig med e-up. Tidligere har mange offentlige institutioner vist interesse, men nu har vi en bil, der også bliver attraktiv for flere private kunder. Vi har store forventning til, at bilen vil klare det godt salgsmæssigt, siger Jonas Wallin, ansvarlig for elbil-strategien hos Volkswagen Danmark, uden at ville uddybe, hvad "godt" betyder.

- Vi er ikke kommet for at revolutionere. Det skal forståes på den måde, at vi ikke forventer, at e-up’en skal aflive biler med fossile brændstoffer, siger Jonas Wallin.

God køreoplevelse

Der er ingen tvivl om, at Volkswagen har lavet en bil, der fungerer. Den oser af tysk grundighed og kvalitet. Udefra er det kun tilføjelsen af LED-lygterne, der afslører, at det er den elektroniske udgave af up, der kommer kørende. Indvendig er det en glidende og lydfri oplevelse, når man sidder bag rettet. Kun dækstøj og vindens susen afslører, at den lille elbil er på vej frem. Når man igen trykker på speederen, glider e-UP’en fremad på behagelig vis. Motoren leverer 60 kW eller 210 Nm, hvilket også driver elbilen raskt fremad.

E-up har en indbygget Garmin GPS, der også fungerer som bilens computer. Her informeres man om batteriets tilstand, hvornår man genoplader batteriet ved hjælp af de fire niveauer af motorbremse eller rekuperation, som VW kalder det. Det er også muligt at blive "uddannet" i bedre elbilskørsel med programmet BlueTrainer.

Batteriet kommer med 8 års garanti, og det er muligt at udskifte de enkelte battericeller, hvis de skulle gå i stykker.

Stadig begrænset publikum

Flere af konkurrenterne har allerede lanceret deres fuldt elektroniske modeller, og e-up kommer formentlig ikke til at skubbe meget ved danskernes opfattelse og indkøb af elbiler.

Rækkevidden er 160 km på en fuld opladning, og selvom bilen kan lades op fra nul til 80 procent på tyve minutter, henvender teknologien sig stadig til de mest fanatiske miljøentusiaster eller pendlere uden behov for engang imellem at køre en uplanlagt tur.

Til at levere strømmen til e-up har Volkswagen Danmark indgået et samarbejde med elbilsoperatøren Clever.

- Vi er glade for samarbejdet med Volkswagen. De har produceret en elbil i øjenhøjde, og dette er et produkt, der vil tiltale størstedelen af danskerne, siger Lars Bording, adm. direktør hos Clever.

Prisen for Volkswagen e-up er på 186.000 kroner, og selvom Clevers udregninger viser, at VW’s nyeste tilføjelse til bilprogrammet har en udgift på 23 kroner for en fuld opladning og derved 15 øre pr. km, så overskygges besparelsen nok af elbilernes manglende fleksibilitet og rækkevidde hos mange danskere.

E-up præsenteres hos seks udvalgte forhandlere i slutningen af november, hvorefter der vil ske en gradvis udrulning til resten af forhandlerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062