23948sdkhjf

Drop meningsløs lov og red 1000 job

Skrotloven har siden 65 procent-grænsens indførsel i 2011 sendt omkring 1000 autolakerere, mekanikere, pladesmede og medarbejdere fra andre autofag på dagpenge.
Vores regering håber på en masse nye job med den ny vækstplan, og der er mange gode initiativer. Men den har misset en vigtig løsning, som virker med det samme. Løsningen hedder ændring af reparationsgrænsen for biler, der skal repareres efter et trafikuheld. Alene det kan skaffe omkring 1000 job i autobranchen og omtrent lige så mange lærlingepladser.

Den underlige grænse dikterer per lov, hvornår en bil er egnet til at reparere på, og hvornår den ikke er. Det er i sig selv absurd, da det kræver en individuel vurdering af en fagmand.

Siden 2011 har reparationsgrænsen været på 65 procent. Hvis en skadet bil skal repareres for mere end 65 procent af bilens handelsværdi før færdselsskaden, så skal den kasseres. I praksis betyder det, at fine velfungerende biler med nogle få buler efter en mindre ulykke skal smides til skrot. Vi ser groteske eksempler på fine biler, som er blevet erklæret totalskadet på grund af lovgivningen. Et tryk i siden kan sende en ellers ny og miljørigtig bil til ophug. Det er et voldsomt ressourcespild.

Men det er også et menneskeligt spild. Analyser fra både arbejdsgivere og fagforeninger viser, at skrotloven siden 65 procent-grænsens indførsel i 2011 har sendt omkring 1000 autolakerere, mekanikere, pladesmede og medarbejdere fra andre autofag på dagpenge.

For samfundets skyld

Skatteminister Holger K. Nielsen erkender, at det er minimalt, hvad staten tjener på reparationsgrænsen, men samtidig siger han, at de ikke vil ændre den, da Finansministeriets økonomer vurderer, at det kun "koster" 100 fuldtidsjob.

Her må vi opfordre Holger K. Nielsen og andre ministre til tage ud og tale med autoværksteder, pladeværksteder, autolakererier og reservedelsforhandlere i det ganske land. Vi skal have den lov ændret ikke bare for autobranchens skyld, men for hele samfundet skyld, da det mere end nogensinde er nødvendigt at holde gang i de små og mellemstore virksomheder.

Venlig hilsen en samlet autobranche samt Dansk Metal og Malerforbundet

AUTIG (Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark)

Bilbranchen

CAD (Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark)

D.A.F. (Danmarks Automobilforhandler Forening)

Dansk AutoGenbrug

Dansk Autoglas

DBFU (Dansk BilForhandler Union)

Dansk Metal

DBFR (Dækbranchens Fællesråd)

FAI (Foreningen af Auto- og Industrilakerere)

Håndværksrådet

Malerforbundet

SKAD (Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111