Færre biler giver mere CO2
Trængselskommissionens forslag hænger ikke sammen med klimapolitikken, lyder kritikken fra Dansk Elbil Alliance.
Derfor er brancheforeningen for elbiler er skuffet over rapporten. Den hænger ikke sammen med regeringens øvrige målsætninger om CO2-reduktion på 40 procent i 2020 og fossilfri i 2050, mener branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.
Hun tror heller ikke, at anbefalingerne virker, medmindre man får gjort noget ved bilbeskatningen. Den så trængselskommissionen ikke på bortset fra roadpricing, som regeringen skyder ned.
- Når en lille bil koster mindre end et månedskort, får vi ikke bilister ind i den kollektive trafik eller elbilerne, siger Lærke Flader.
Det ville fremme grønne køretøjsteknologier (lavemission), hvis miljøzoner havde krav om nul emission i den indre by, anfører Lærke Flader.
Gratis p-pladser
DEA præsenterede fem forslag for transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) på et medlemsmøde få timer efter trængselskommissionens rapport blev fremlagt den 26. september:
1. Gratis p-pladser for elbiler i de fem største byer.
2. Privilegeret adgang til at køre i nødspor og busbaner.
3. Indfasning af eltaxier.
4. En "e-pendler-pakke" med fri passage på Storebæltsbroen for elbiler frem til 2018.
5. En præmie på 25.000 kroner til de næste 1500 private, der køber en elbil og godkendt lader.
Det teoretiske provenutab ved elbilers fritagelse for købsafgift, som Skatteministeriet regner med, er ikke meget større end tabet ved de små biler, påpeger Lærke Flader.
Roadmap
Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) henviser rutinemæssigt spørgsmål om bilafgifter til skatteministeren.
- I forhold til elbiler arbejder vi herovre (Transportministeriet, red.) med et roadmap frem til 2050, hvor branchen sidder med og ser på alternative brændselsformer el, brint, gas og så videre, siger Pia Olsen Dyhr.